Лидери сме по подведени клиенти: Всеки пети не различава оригинална от фалшива стока

В ЕС са внесени подправени продукти на стойност 121 млрд. евро

08.06.2021 | 13:12 Редактор: Елеонора Танева
Лидери сме по подведени клиенти: Всеки пети не различава оригинална от фалшива стока

Всеки пети потребител в България не може да направи разлика между оригинални и фалшиви стоки. Така страната ни се нарежда на първо място в Европа по дял подведени клиенти, следвана от Румъния (16%) и Унгария (15%).

Най-малък е този процент в Швеция (2%) и Дания (3%). Данните са от прочуването Европейските граждани и интелектуалната собственост, проведено от Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост EUIPO. 

Всеки трети европеец е имал съмнение дали закупен от него продукт е оригинален, пише bloombergtv.bg. Това е особено притеснително по време на пандемията, когато все повече хора предпочитат да пазаруват онлайн. По данни на Евростат през 2020 г. над 70% от европейците са пазарували онлайн. 

Една четвърт от малките и средните предприятия в Европа твърдят, че са пострадали от нарушение на тяхната интелектуална собственост (ИС), като само в България този дял е 39,7%. 

„Разпространението на подправени лекарствени продукти като антибиотици и обезболяващи препарати, лични предпазни средства и маски за лице, постави това явление в центъра на вниманието. Нарушителите се възползват от несигурността на хората във връзка с нововъзникващи лечебни препарати и ваксини“, се казва в съобщението на EUIPO.

Според съвместно проучване на EUIPO и ОИСР, подправените продукти представляват 6,8 % от вноса в ЕС на стойност 121 млрд. евро и обхващат всички сектори: козметика, играчки, вино и напитки, електроника, облекло и дори пестициди.  

Такива продукти са сериозни рискове за здравето и безопасността на потребителите.

Снимка: bloomberg.com

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК