Мъгла и верижни катастрофи: Как да реагират шофьорите при подобни условия?

Автомобилният състезател Румен Дунев със съвети за какво да внимаваме

03.02.2021 | 17:38 Редактор: Ралица Братанова

Верижна катастрофа тази сутрин на магистрала "Струма". Заради гъстата мъгла се удрят пет коли и два микробуса. 

Четирима души са пострадали, 40-годишна жена в тежко състояние е настанена в столичната болница "Пирогов". Движението в района вече е пуснато.

Това не е първата голяма верижна катастрофа по пътищата у нас. Гъстата мъгла обикновено е сочена като причина за повечето от тях. 

Как да реагират шофьорите при подобни условия на пътя?

5 юли 2017 година. Около 6:00 сутринта комбинацията от пушек от горящото сметище край Ихтиман и мъглата правят непрогледна завеса. 40 автомобила се нанизват един в друг на автомагистрала "Тракия", 30 души са ранени

5 февруари 2019. Над автомагистрала "Струма" отново в района на Сандански пада гъста мъгла. 27 коли се удрят последователно една в друга, един човек загива, 13 души са ранени. 

Според автомобилния състезател Румен Дунев, за да се избегнат подобни инциденти, шофьорите трябва да предвидят време за реакция и моментално да съобразят скоростта.

"Първото нещо, което водача трябва да направи, е да съобрази скоростта на движение. Тъй като ако скоростта е много висока, той вижда препятствие в последния момент, няма време за реакция", коментира той.

При намалена видимост основният ориентир за шофьорите е осевата линия. 

"Много често когато биват застигнати от автомобили отзад – те се опиват да избягат напред и да увеличават скоростта – това е грешка. Според мен те трябва да остават и да държат скоростта, с която се чувстват най-безопасно", посочи още автомобилният състезател.

Мъглата представлява фини капчици вода, която пречупва светлината, затова шофьорите не бива да забравят фаровете за мъгла. 

"За да може да има най-добра видимост на пътя, водачите трябва да включат светлините за мъгла, те се намират най-ниско на пътя и осветяват само пътното платно. Така че не са маркетингов трик и визия на автомобила, а са една необходимост, която трябва задължително да се ползва", категоричен е Дунев.

И допълва, че при температура под 3 градуса мъглата създава нов риск.

"Тези фини капчици вода падат на пътното платно и с ниската температура се образува един черен лед, който допълнително намалява сцеплението между гумите на автомобила и пътното платно и спирачния път може да се увеличи до 2 пъти. 

След катастрофата на "Тракия" бяха поставени табели за намаляване на скоростта при мъгла, а на автомагистрала "Струма" бяха включени електронните информационни табели.

Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК