За мнозина горещите напитки са любими. Те често се свързват с ритуали и навици. Температурата, при която се приготвят чаят или кафето, има значение както за вкуса, така и за здравето.
Изследване показва, че прекалено горещите напитки могат да повишат риска от развитие на рак на хранопровода.
През 2016 г. Международната агенция за изследване на рака обявява, че консумацията на напитки с температура над 65°C е "вероятно канцерогенна за хората". Рискът произтича от високата температура, а не от вида напитка.
През 2023 г. пък мащабно проучване във Великобритания, включващо близо половин милион участници, показва, че редовната консумация на много горещ чай и кафе е свързана с по-висок риск от това заболяване.
Проучването показва, че хората, които пият 8 или повече чаши много горещ чай или кафе дневно, имат почти 6 пъти по-висок риск от развитие на рак на хранопровода в сравнение с хората, които не консумират горещи напитки.
Какви са вредите
Смята се, че високата температура уврежда клетките в лигавицата на хранопровода и че с течение на времето това може да доведе до рак.
Друга хипотеза е, че топлинното увреждане на хранопровода отслабва неговата защитна бариера, което улеснява бъдещи увреждания от стомашен рефлукс. Продължителното дразнене може да увеличи риска от рак на хранопровода.
Счита се също, че рискът зависи от количеството гореща течност, изпито наведнъж, и от скоростта на пиене. По-големи количества, изпити бързо, може би причиняват по-силно топлинно увреждане.
Четете повече в puls.bg.
Снимка: Freepik
Инфлацията спада, но българите усещат поскъпване: Какво стои зад високите цени
Криминален журналист: При убийството в Пловдив са пропуснати много неща
Почина Марк Райдел – номинираният за "Оскар" режисьор на "На златното езеро" и "Розата"
Отвлякоха 26-годишна жена от Горна Оряховица, отрязаха косата ѝ: Седем са задържани
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
Постигнаха пълна ремисия при рак на бъбреците след клетъчна терапия
Заснеха уникално създание с прозрачна глава в „Зоната на здрача“
Откриха неизвестен досега разлом под Ню Джърси, причинил земетресението от 2024 г.
Най-големият електрически самолет в света X1 извърши първия си полет
Кметът на Несебър: „Евровизия" е шанс за цялото ни Черноморие и не бива да се делим
България изостава само на Русия в отборното класиране на Световно по художествена гимнастика
„Погледни ме – осинови ме“: Фотоизложба дава шанс на кучета от приюта в Каменар
324 души дариха кръв във Варна за седмица, нуждата от 0+ остава
Фестивалната столица на България: лятото, в което музиката и киното превзеха Варна
Симулация е разкрила уязвимост в доставките на алуминий за САЩ месеци преди войната с Иран
Роботакситата се сблъскват с най-непредвидимия фактор – хората
Летище Бургас има капацитет за засилен трафик за „Евровизия“
Инвестиционните сделки с бизнес имоти у нас може да достигнат 405 млн. евро тази година