Ново изследване показва, че веганската и вегетарианската диета може да намали риска от някои видове рак.
Анализ на медицински данни от 79 468 души от САЩ и Канада, събирани между 2002 и 2015 г., установява, че при хората, които не ядат месо, има по-ниска вероятност да развият рак.
При вегетарианците рискът от рак на стомаха е бил с 45% по-нисък, а от лимфоми - с 25% по-нисък. Общият риск от всички видове рак е намален с около 12%.
Преработеното месо се смята за рисков фактор
Резултатите показват най-ясно въздействие върху органите на храносмилателната система, тъй като те са в пряк контакт с храната, продуктите от нейното разграждане и веществата, които се образуват от чревните бактерии.
Преработеното месо се смята за рисков фактор както за рак на стомаха, така и за някои други видове рак. При рак на стомаха вероятно по-голямата консумация на плодове, особено цитрусови, както и на печени риба и месо, заедно със зеленчуци, може да има защитен ефект.
Режимът на хранене обаче не показва защита срещу някои други видове рак, например на пикочните пътища или нервната система. Данните от проучването показват, че е възможно да се намали рискът и при рак на белия дроб, яйчниците и панкреаса, но доказателствата не са достатъчно силни, за да се направят категорични изводи, казват учените.
Четете повече в puls.bg.
Коя е най-голямата заплаха, пред която е изправено човечеството?
Снимка: Freepik
Инфлацията спада, но българите усещат поскъпване: Какво стои зад високите цени
Криминален журналист: При убийството в Пловдив са пропуснати много неща
Почина Марк Райдел – номинираният за "Оскар" режисьор на "На златното езеро" и "Розата"
Отвлякоха 26-годишна жена от Горна Оряховица, отрязаха косата ѝ: Седем са задържани
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
Постигнаха пълна ремисия при рак на бъбреците след клетъчна терапия
Заснеха уникално създание с прозрачна глава в „Зоната на здрача“
Откриха неизвестен досега разлом под Ню Джърси, причинил земетресението от 2024 г.
Най-големият електрически самолет в света X1 извърши първия си полет
Кметът на Несебър: „Евровизия" е шанс за цялото ни Черноморие и не бива да се делим
България изостава само на Русия в отборното класиране на Световно по художествена гимнастика
„Погледни ме – осинови ме“: Фотоизложба дава шанс на кучета от приюта в Каменар
324 души дариха кръв във Варна за седмица, нуждата от 0+ остава
Фестивалната столица на България: лятото, в което музиката и киното превзеха Варна
Симулация е разкрила уязвимост в доставките на алуминий за САЩ месеци преди войната с Иран
Роботакситата се сблъскват с най-непредвидимия фактор – хората
Летище Бургас има капацитет за засилен трафик за „Евровизия“
Инвестиционните сделки с бизнес имоти у нас може да достигнат 405 млн. евро тази година