Как децата се учат да говорят?

Израсналите в двуезична среда обикновено имат затруднения и забавяне в придобиването на речевите умения

15.07.2023 | 10:10 Редактор: Тодор Петров
Как децата се учат да говорят?

На 2-3-годишна възраст се развиват уменията за разграничаване на различните фонетични елементи от езика, което позволява на децата да различават родната от чуждоезиковата реч.

Най-значително развитие в езиковите умения се наблюдава в периода от 2 до 5-годишна възраст. През този период лексиката се обогатява от 50-100 до 2000 думи. Структурирането на изреченията преминава през телеграфния модел - например “бебето плаче” до употреба на фрази, които съдържат всички граматически елементи. Установено е, че съществува правило, според което броят на думите, които детето използва в рамките на едно изречение съответства на възрастта - на 2 години то използва изречения от две думи, на 3 години - изречение с по 3 думи и така нататък. 

До навършване на 2 години детето започва да използва местоименията за собственост - например “моята топка”, прилага глаголи, с които изразява продължителност - “аз играя”, задава въпроси и овладява отрицанието.

На 4 години повечето деца могат да броят до 4 и да използват минало време, а на 5-годишна възраст вече прилагат глаголни времена за бъдеще. Децата в този етап не използват и не разбират метафоричния език, нито преносния изказ. Те са способни да разберат само буквалното значение на думите и употребата на фрази с преносно значение от страна на родителите предизвиква объркване и неразбиране при децата.

Децата не само имитират речта на възрастните около тях, те самостоятелно извличат комплексните граматически правила от използваната реч в тяхното обкръжение и сами изграждат свързани с това хипотези. Прочети още на: Развитие на детето - как се учат децата да говорят? 

Децата, които са израснали в двуезична среда обикновено имат затруднения и забавяне в придобиването на речевите умения, в сравнение с тези, които са израснали в едноезична среда. Използването на два езика, обаче, има множество ползи за умственото развитие на децата. По този начин те заучават различните граматични и лексикални особености на двата езика и придобиват едновременно еднакво богатство на лексиката и по двата езика. 

Четете повече в puls.bg