Нацистко наследство: Проучват произведенията от Колекцията Бюрле в Цюрих

Най-големият швейцарски музей на изкуството е в центъра на полемиката 

18.12.2021 | 09:20 Редактор: Тодор Петров
Нацистко наследство: Проучват произведенията от Колекцията Бюрле в Цюрих

Съмнителният произход на произведенията от колекцията на Емил Бюрле, забогатял чрез продажбата на оръжия на Третия Райх, породи полемика в Швейцария, като принуди музея Кунстхаус в Цюрих, който ги излага, да се обърне към експерти, за да премахне всякакви съмнения. 

Търговецът на оръжия с немски произход Емил Бюрле (1890-1956), получил швейцарско гражданство през 1937 г., е натрупал състояние през Втората световна война. Той е съставил колекция от произведения на изкуството, от които е трябвало да върне или да купи наново няколко, заради подозрителния им произход. 

Въпросът за произхода на Колекцията Бюрле, управлявана от фондация, от дълго време е обект на спорове, но изниква отново след преместването на картините. До 2015 г. те бяха изложени в частен музей в Цюрих. Музеят беше ограбен през 2010 г. от въоръжени мъже, които откраднаха 4 произведения на изкуството, включително и "Момче в червена жилетка" на Сезан. След този случай Фондация "Бюрле" реши да премести kолекцията в Кунстхаус Цюрих. 

Откриването през октомври на новото крило на Кунстхаус Цюрих, завършено от британския архитект Дейвид Чипърфилд, за да приюти за постоянно Колекцията Бюрле, позволи на културната институция да се превърне в "най-големия музей на изкуството в Швейцария".

Решението да се изложи Колекцията Бюрле обаче беше критикувано, най-вече в скорошния труд на историка Ерих Келър Das kontaminierte Museum ("Заразеният музей" бел. пр.). Съмнителният произход на картините и липсата на контекстуализация на колекцията пораждат спорове.

Ето защо музеят взе предпазни мерки като поръча на Цюрихския университет историческо проучване по заповед на властите. Музеят, изправен пред непрестанни критики, обяви, че "комитет от независими експерти ще провери уместността на следваните от отговорниците за колекцията методология и процедура, както и точността на представянето на резултатите", предава Le Figaro.

Колекция от нацистко изкуство?

Според Швейцарското туристическо бюро, около 200 от изложените произведения, измежду които и някои известни на Мане, Дега, Сезан, Моне, Реноар, Ван Гог, Пикасо и Брак, дават сведения за историческия контекст, в който Бюрле е работил. 

Музеят също така подробно представя на сайта си житейския път на търговеца на оръжия, без да премълчава връзките му с нацистите. Посочено е, че Бюрле е започнал да купува произведения на изкуството през 1936 г., веднага след като е спечелил първия си милион с разширяването на износа на оръжия, и в края на живота си е притежавал колекция от около 600 произведения. Също така е посочено, че от 1938 г. Бюрле е бил в контакт с галерията на Теодор Фишер в Люцерн, който продавал произведения, иззети от германските музеи и считани за "изродени", на нацисткия режим. През следващите години Фишер продава и платна от лични колекции, които са били плячкосани от нацистите във Франция. Според Кунстхаус Цюрих "Бюрле купува от Фишер 11 от тези картини в годините на войната". 

Директорът на Колекция Бюрле Лукас Глур подчерта пред медиите, че дори Бюрле да е правил сделки по време на Втората световна война "това не значи, че ни е завещал колекция от нацистко изкуство", предаде Швейцарската прес агенция. 

През 1945 г. Швейцария основава камара за откраднати ценни предмети във федералния съд под натиска на съюзниците. Следват съдебни разследвания, по време на които 77 произведения от швейцарски колекции са идентифицирани като ценни предмети, откраднати от техните собственици. От тях 13 са собственост на Бюрле, който трябва да ги върне. Той придобива за втори път 9 от тях на пазарна цена. 

Между картините, които Бюрле е купил от Фишер, и които след това се е наложило да върне, фигурира и "Четящото момиче" на Жан Батист Камий Коро. Произведението е било откраднато през 1940 г. от еврейския галерист Пол Розенберг, докато е бягал от Франция. Бюрле я купува от Фишер през 1942 г. за 70 000 франка. През 1948 г. той трябва да я върне на Розенберг. По-малко от месец по-късно Бюрле я купува отново за сумата от 80 000 франка в галерия Розенберг в Ню Йорк.

Превод от френски: Мартина Шивачева

Снимка, архив: БГНЕС

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК