Както всеки голям пробив в установените порядки, произведенията на Кристо предизвикват и съпротива. Но опаковката на Триумфалната арка безспорно е темата на деня в Париж.
Опакованата по проект на Кристо Триумфална арка в Париж е отворена за посетители през идните две седмици. Обичайно за творбите на Кристо, това стана без фанфари, речи, политици. Без трикольорна лента, тръпнеща да бъде почетена от ритуалната ножица. В обявения час на откриването тълпа посетители нетърпеливо пристъпва пред оградата. Добре дошли са, безплатно, както при всички предишни творби на Кристо и Жан-Клод, за които творците, по собствените им думи, взимат назаем от общото пространство.
На пръв поглед щедрото предоставяне на изкуство на всеки, дошъл да го види, изглежда наивна утопия. В действителност методът на Кристо и Жан-Клод се отличава не само с предварително самофинансиране, но и с добро познаване на човешката природа. На място се раздават мостри от уникалния текстил. Осигурено е плавно движение на увеличения поток посетители. Площад "Етоал" е затворен за автомобили през уикенда, което само по себе си е събитие - луксът на огромното достъпно пространство, пише DW.
Творбите на Кристо и Жан-Клод често са оазис на свобода за човека и природата. Дори насред града вятърът е получил своята роля. Кристо е разчитал на това, че при Триумфалната арка винаги духа и платното ще бъде в непрестанно движение. Светлината също непрекъснато се променя. Дочута реплика удачно резюмира: "Ама това като че ли е един вид екран, на който атмосферните фактори сами се прожектират!". Освен драматичния контраст между металната прецизност на опнатата тъкан при силно слънце и мекия седефен блясък нощем, специално изработеният текстил предлага ежеминутна промяна. Безкрайна мимолетност.
Изкуство, което ни отваря очите за очевидното
Това е част от магията на Кристо. Отиваме да видим грандиозен обект, сътворен от десетки хиляди квадратни метри тъкан, а на място се оказва, че имаме среща с още по-необхватни явления. С вятъра и светлината. Изкуството нерядко ни отваря очите за очевидното. Така и след Кристо светът не е същият. Или не го наблюдаваме със същите очи.
Трудно се формулира подобен процес. Не е дори важно непременно да осъзнаваме кога и как ни докосва изкуството. Официалната информация на Кристо и Жан-Клод услужливо предлага физически параметри. Почти всяка публикация споменава 25-те хиляди кв. м полипропилен - толкова са били нужни. Информационната стойност на друго число щеше да е точно същата. Тези "твърди" (макар и случайни) данни все пак дават представа за положеното усилие. Общуват на достъпно, приобщаващо ниво.
Снимка: БГНЕС
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
Scope Ratings потвърди кредитния рейтинг на България А- със стабилна перспектива
AB InBev придобива американската BeatBox за 490 млн. долара
Как сделката между Netflix и Warner ще разтърси Холивуд – отново
Най-високият хотел в света отвори врати в Дубай, подобрявайки рекорда случайно