Мариза и нотите на съдбата

Тази вечер София отново се среща с жената, която възроди легендарната фадо музика и я пригоди за ХХI век

18.09.2022 | 10:19 Редактор: Константин Томов

"Фадо" на португалски означава "съдба". С това се изчерпват нещата, които знаем със сигурност за традиционния музикален жанр от Лисабон и Коимбра, който в последните десетилетия стана световноизвестен.
     


    
       
Не е ясно кога се е зародило фадото - споменават го документи от 1820 година, но някои експерти смятат, че то датира поне едно столетие по-рано. Някои дори го свързват с Епохата на великите географски открития, когато португалските моряци отсъствали с месеци и години от домовете си, вдъхновявайки жените си за изпълнените с печал и меланхолия песни. Нищо чудно това да е вярно, като се има предвид, че фадото произлиза от моряшките квартали на Лисабон като Алфама, Байру Алту и Мурария.

Ако някога се озовете в тях, за нищо на света не пропускайте преживяването от фадо на живо в някоя от живописните кръчмички. Дори и за хора, които не се интересуват от фолклорна музика, в майсторството на певците и задушевната атмосфера на малките ресторантчета има нещо неустоимо. Както и в изненадващия контраст между жизнерадостните местни хора и толкова изпълнената с печал тяхна музика. "Меланхолията я има, разбира се, както и тъгата", обяснява Мариза, може би най-прочутата съвременна изпълнителка на фадо, който ще се срещне за пореден път с българската публика на 18 септември. "Но във фадото има също любов, страст, ревност, щастие... Фадото е музика за целия живот".
   
    

    
      
Мариза, или Мариса душ Рейш Нунеш, както е истинското й име, е родена в Луренсу Маркеш в тогавашната португалска колония Мозамбик (днес град Мапуто). Баща й е португалец, майка й е местна. Когато Мариза е на три, семейството се премества в Лисабон и отваря малко заведение в квартала Мурария. Тъкмо там бъдещата световна звезда за пръв път започва да пее фадо - едва е навършила пет години. Като тийнейджър вече е решила, че пеенето ще е нейна професия. Но по това време репертоарът й вече е далеч от фадото, което се смята за старомодно - Мариза пее поп, джаз, госпъл. Съдбовната промяна идва през 1999, със смъртта на Амалия Родригеш - най-голямата фигура във фадото на ХХ век.
      
       

       
         
Сбогуването с Амалия връща интереса към традиционната музика на много португалци - включително и на Мариза, която решава със собствени средства да запише албум с фадо, наречен Fado en Mim. В света на фадото обикновено тиражите са скромни - 4000 продадени копия се смята вече за голям успех. Албумът на Мариза за съвсем кратко надхвърля 100,000 копия. Медиите я обявяват за "новата Амалия" - сравнение, което певицата признава, че винаги й е тежало. Впрочем то не е и особено уместно: макар да уважава традицията, Мариза въвежда изцяло нов, собствен стил. Тя и Дулсе Понтеш са смятани за най-ярките лица на т. нар. "ново фадо" - една нова вълна в традиционната музика, която да я пригоди за младите поколения и за ХХI век. През 2003 ВВС я обяви за най-добър европейски артист в наградите си за световна музика. За олимпиадата в Атина през 2004 португалката записа специален дует със Стинг. Оттогава признанията и наградите не са секвали. Но обаятелната певица смята за най-голямата си награда друго: раждането на сина си Мартим през 2011.

-

Мариза ще пее в Зала 1 на НДК на 18 септември от 20:00