Ситуацията в трафика на хора в ЮИ Азия е плачевна: UNDOC

Джереми Дъглас, рег. представител UNDOC

28.07.2015 | 09:38
Ситуацията в трафика на хора в ЮИ Азия е плачевна: UNDOC

Държавният департамент на САЩ извади Малайзия и Куба от черния списък на страните, които не полагат усилия за борба с трафика на хора. Това предизвика критика, че САЩ се влияе от отношенията си със страните при изготвяне на ежегодния доклад.

Тайланд, който миналата година бе понижен в класацията, наред с Малайзия, заради трудова експлоатация в риболовната индустрия, тази година остава в черния списък. Критиците на доклада смятат, че Малайзия е извадена от него заради участието си в подкрепения от САЩ търговски договор със страните от Тихоокеанския регион, TPP.

Държавният департамент публикува на 27 юли 2015 годишната американска оценка на начина, по който 188 страни по света се справят в търговията с плът и различни форми на трудова експлоатация.

Ситуацията в трафика на хора в ЮИ Азия е плачевна, казва регионалният представител на Службата на ООН за борба с наркотиците и престъпността. Дъглас говори от Банкок с Ришаат Саламат от студиото на Bloomberg в Хонконг на 28 юли 2015.


 

Защо Малайзия е нагоре в класацията на страните, които се борят с трафика на хора, има ли нещо общо с TPP?

 

Не мога да кажа защо САЩ са повишили позицията на Малайзия. Мога да кажа само, че имат методология да класират страните. Следят индикатори, които показват какво прави една страна спрямо трафика на хора. Когато страната пада в класацията, САЩ казват - вижте, Малайзия, трябва да подобрите мерките в някои области, особено в защита на обществения ред и сигурност.

В последната година САЩ са открили, че Малайзия е предприела някои мерки.

 

Още по темата

Вие как виждате ситуацията в ЮИ Азия в момента по отношение на трафика на хора и миграцията като цяло?

Както можем да кажем от последните месеци в региона ситуацията е доста плачевна. Има големи движения на хора в ЮИ Азия, главно от страни като Мианмар, Камбоджа към големите пазари на труда като Тайланд, Индонезия, Малайзия.

Понеже няма добра система за управление на миграцията в региона, престъпни организации улесняват движенията на тези маси хора. Ситуацията е плачевна и изисква спешни мерки от страна на всички правителства от региона, заедно.

 

АСЕАН говори много по въпроса и много пъти е заседавал но има ли резултат?

Бяха направени добри изявления. На високо ниво бе казано, че трябва да се вземат мерки. Това, което ние бихме искали да стане е да работим със страните, за да се уверим, че в действителност се прилагат някакви мерки.

Политиците се събират и правят правилните изказвания. Някои страни правят усилия, например Малайзия, която постигна повишение в класацията.

Но няма общи усилия на страните да работят заедно. Това е регион, който се обединява - това означава, че трябва да работят заедно много повече и по-конкретно. Това означава да надскочат политическите изказвания. Бариерите между страните трябва да паднат. Те трябва да започнат да си сътрудничат.

 

Говорим за по-голяма регионална интеграция. Тя как ще засегне ситуацията с трафика, как се развива той?

Това е уникален регион. За регион, който се обединява в икономическите общности на АСЕАН - големия търговски блок, в който се превръща регионът, има едни от най-високите БВП в света. От една страна БВП на Сингапур е много висок, от другата страна са Лаос, Мианмар, Камбоджа - близки страни, но много бедни.

Имаме общо желание на хората от бедните страни да стигнат до богатите, където могат да живеят по-добре. Има лошо управление на миграцията. Затова регионът трябва да положи усилия и да започне да управлява движението на тези хора и пазарите на труда. Дотогава ще имаме престъпни мрежи, които ще се опитват да спечелят от възможността, която дава движението на големи маси хора. Това ще продължи. Системите в отделните държави за борба с тази престъпност не съществуват.

 

Какви са препоръките на агенцията за борба с трафика на хора?

Страните от региона трябва да започнат да работят заедно. Това означава техните правоохранителни органи трябва да гледат една на друга като на партньори по въпроса и да започнат да разследват заедно престъпните мрежи в региона.

Кризата с вълната от бежанци от Мианмар и Бангладеш към Индонезия означава движение на хора през няколко страни едновременно. Мрежите, които облекчават движението им действат в няколко страни. Затова властите нямат друг избор, освен да работят заедно против мрежите за трафик на хора.

Това няма да е лесно, защото страните не са си сътрудничили срещу този вид престъпност. Но трябва да започнат.