От 13 декември етикетите върху храните казват всичко

13.12.2014 | 12:17
От 13 декември етикетите върху храните казват всичко

 

Хранителната индустрия и производителите в ЕС трябва да започнат да спазват от 13 декември новите правила за етикетиране.

Върху опаковката на хранителните продукти вече трябва да бъде посочено освен всичко друго и дали съдържат алергенни вещества.

Мярката влиза в сила три години след приемането на европейската регулация за хранителното етикетиране.

 

Да назовем съставките с истинските им имена

Производителите трябва да се откажат от абстрактните формули и да ползват точна терминология.

Например "сол" ще замени "натриев хлорид", ще трябва да пише "палмово масло", вместо "растителна мазнина".

В ЕС вече трябва да бъде посочен и точния произход на месото и рибата, включително: географски произход, име на търговеца.

При рибата трябва да се уточни и зоната на улов и средството, с което е била уловена.

Трябва да се посочват и продуктите, използвани в шоколадовите десерти, супите и в колбасите.

Мярката важи за всички, които продават храни - онлайн, дистанционно или в магазин.

Целта на всичко това е здравето на потребителя.

Ситните букви

Етикетите трябва да са лесно четими. Допълнителна информация за продукта трябва да се постави на достъпно място.

Алергените трябва да са посочени със специален шрифт, стил и цвят.

Информацията за нано материалите трябва да се дава, като се изброяват съставките и след всяка в скоби бъде записано "нано".

 

 

Алергените

Най-известните алергени са фъстъците, млякото, орехите, соята, глутенът.. които могат да предизвикат алергична реакция, някой път смъртоносна.

Наличието им трябва да бъде обявено на етикета, включително върху продукти, които са били преопаковани.

Прилагането на тази мярка ще стане постепенно.

Хранителната индустрия, ресторантите и др. имат време до 13 декември 2016 да я изпълнят.

 

Три години работа по новите правила

До момента в областта на хранителната индустрия в ЕС се използва законодателство от 1978 и 1990.

Оттогава досега нуждите на потребителите и рекламните практики се развиха чувствително. Европейските потребители искат да знаят повече за храната, която купуват.

Те искат етикети, които са разбираеми, точни и верни.

След повече от три години подготовка на документа, той е вече в сила и ще помогне на потребителите да вземат информирано решение, когато пазаруват.