Денят ON AIR

Всеки делник от 18:45 часа
още

Украйна носи отговорност за разследването на MH17: инж. Борисов

Денят он ер, 19 юли

19.07.2014 | 21:20
Украйна носи отговорност за разследването на MH17: инж. Борисов

Инж. Ангел Борисов, гл. експерт безопасност на полетите и разследване на авиопроизшествия в Министерството на транспорта в Денят он ер с Ивайло Лаков на 19 юли.


Първият въпрос, който всеки си задава е как е възможно три месеца след инцидента с първия малайзийски самолет, да сме свидетели на втори самолет на същата фирма, същия Boeing 777-200.

Това е единственият самолет на света, който може да кацне навсякъде, на всяко летище.

При положение, че първият самолет /MH370/ още не е ясно къде е, сега сме свидетели на страшна и непонятна на пръв поглед трагедия. Не казвам катастрофа, защото още не знаем какво е станало.

Имате ли хипотеза? По какво съдите, че има връзка между двата самолета?

Вариантите са три. Или самолетът е свален с ракета от земята, или е свален от изтребител, или от бомба или терорист на борда.

Този въпрос могат единствено да го решат черните кутии.

Спътници не могат да кажат експлозията на борда от ракетата ли е, от какъв произход е.

Черна кутия може да даде информация дали е ракета, изтребител или бомба?

Точно така и ще отпаднат две от версиите. Ще остане истинската, върху която ще разсъждаваме.

Черните кутии обаче са у сепаратистите.

По международните закони на ICAO, Русия и Украйна са членове, катастрофите се разследват по Анекс 13 и всички са задължени да спазват тази процедура.

Това май няма значение – в Донецка и Луганска област никой не спазва закони.

Държавата, на чиято територия е станал инцидента, е водеща в разследването.

Луганска, Донецка република не съществуват. Това са си техни, вътрешни определения. Виновна е Украйна.

Украйна ще носи оттук нататък всички последствия за това, което се извършва в момента неправомерно.

Някакви бунтовници държат района на разпръскване на самолета. Те имат някаква вътрешна отговорност. Международната отговорност е на държавата Украйна.

Ако тя не може да контролира тези територии, трябвало е да обяви в Евроконтрол в Европа, че този район не е контролиран и е забранен за полети.

Това е вина на Украйна.

Оттук нататък ще има утежняващи обстоятелства, защото има две територии, които се самопровъзгласили, непризнати са отникъде, нямат граници.

Ключовият въпрос е информацията от черната кутия може ли да се манипулира?

Тяхното Министерство на гражданската авиация, транспорта е длъжно да отиде и да изземе черните кутии. На място се фотографира как е намерена кутията.

С какви крепежни елементи се е откъснала от самолета. Оригиналните, заводски пломби дали стоят.

Черната кутия се споменава, че е прибрана. Говори се само за едната.

След като са я прибрали неправомерно, веднага ще се повдигне въпросът дали може да се разчита на достоверност.

Работя от 30г. и съм член на EASA Марсилия.

Юридически тези кутии са покварени. Много лесно записът може да бъде изтрит. Може да бъде и манипулиран.

Да не говорим, че тези бунтовници са предали част от кутиите на руската страна. Тя в случая е набедена за страна.

Кутиите са иззети от администрацията на Украйна и тя ще понесе отговорност за всички последствия.

Украйна не е осъществила контрол над територията си и е допуснала да бъде свален самолет, който си лети по трасето, не в забранена зона.

В 50-годишната история на цивилната авиация има само 4 случая на умишлено свалени граждански самолети.

Първият – либийския самолет, който Израел свали над Синайската пустиня. Вторият – корейският 007, свален над Охотско море, прелитайки над Сахалин. При него съзнателно руският изтребител докладва на земята, че това е граждански самолет. Още е жив този, който свали самолета. Той си признава.

Веднага се появява въпрос – откъде тези бунтовници разполагат с такъв ракетен комплекс?

Това са специалисти, обучавани по програми, трябва да има радарно осигуряване

Ако е свален с ракета, цяло обучено подразделение трябва да е минало границата. А кой контролира тази граница? От никого. Т.е. това въздушно пространство отдавна е трябвало да бъде затворено.

Тук ще има вина и Евроконтрол.

Ние сме Европейски съюз, те са РДВ-то на целия съюз. След като няма човек в света да не знае, че там всеки ден се сваля по един самолет. Свалиха товарния Ан-26, след това бе обявено, че един руски Су е свалил друг, украински. Дори в момента се тиражира версия, че сега вместо военния, свалили гражданския.

Това означава, че там е пълен хаос.

Ако си добър и обучен да работиш с ракетна система „Бук“ и можеш да свалиш самолет от 10км. Може ли да объркаш военен с граждански?

Объркват се в обясненията си.

Нищо не съвпада.

Великите сили не видяха нищо и в първия малайзийски самолет, който изчезна.


Транскриптът е непълен. Целият коментар на инж. Борисов - във видеото.

На 18 юли Украйна поиска ICAO да съдейства за разследване на инцидента с MH17 /PASSENGER MANIFEST/.

В документ от 3 април 2014 EASA препоръчва избягване на района над Крим, Simferopol FIR, но не и Източна Украйна.

Malaysia Airlines публикува пълния списък с пътниците на MH17 /PASSENGER MANIFEST/.