Агенция "Митници" и БАБХ ще ползват платформа за обмен на данни при контрола на стоките

Проектът ще подпомогне по-доброто управление на митническите процеси

30.06.2015 | 16:22 Редактор: Ирина Георгиева
Агенция

Агенция "Митници" (АМ) и БАБХ ще ползват платформа за обмен на данни при контрола на стоките. Това стана ясно по време на заключителната пресконференция по проекта "Изграждане на информационно-комуникационна платформа за оперативна съвместимост за обмен на данни за прилагане на мерки при контрола на стоки между Агенция "Митници" и БАБХ".

"С реализацията на настоящия проект можем да направим положителна равносметка, че Агенция "Митници" направи значителна крачка в посока повишаване на оперативната съвместимост на администрациите, предоставяне на качествени услуги, ефективен контрол, ефективно събиране на вземанията и прилагане на мерките на търговската политика, гарантиране на по-висока защита на здравето и безопасността на хората и животните и минимизиране на риска от пренасяне на зарази, както и изграждане на капацитет за електронно управление". - заяви заместник-директор на АМ Божидар Алексов.

Администрацията на агенцията е реализирала множество IT проекти, в това число и такива, финансирани по ОПАК, като пряк отговор на предизвикателствата и непрекъснато нарастващите изисквания, налагани от концепцията за "глобалната свързаност", отбеляза Алексов.

"Стремежът на АМ е да постигне максимална ефективност именно чрез въвеждането на електронното управление и изграждане на работещи електронни митници." - заяви Алексов.

Ръководителят на проекта Станислав Терзиев от АМ отбеляза, че проектът ще подпомогне по-доброто управление на митническите процеси, като ще допринесе за опростяване на тяхното регулиране чрез намаляване на разходите за бизнеса, повишаване на ефикасността и прозрачността в тези процеси.

"Успешното реализиране на проекта и внедряването на информационно-комуникационната платформа за оперативна съвместимост и обмена на данни ще доведе до по-голяма надеждност на работата и цялостно оптимизиране на административния процес в условията на безхартиена среда." - коментира Терзиев.

Изпълнението на дейностите по проекта "Изграждане на информационно-комуникационна платформа за оперативна съвместимост за обмен на данни за прилагане на мерки при контрола на стоки между Агенция "Митници" и БАБХ", приоритетна ос III "Качествено административно обслужване и развитие на електронното управление", подприоритет 3.2 "Стандартна информационно – комуникационна среда и оперативна съвместимост", се осъществява с финансовата подкрепа на ОП "Административен капацитет", съфинансирана от ЕС чрез Европейския социален фонд.

В рамките на проекта е изградена единна информационно-комуникационна платформа за обмен на данни и единен web-базиран вход за предоставяне на електронни услуги на администрациите при обмен на данни с Агенция "Митници".

В обхвата на дейността са изградени електронни услуги, в изпълнение на изискванията на чл. 6 и 7 от Регламент (ЕО) № 136/2004 и чл. 5 и 6 от Регламент (ЕО) № 282/2004 и препоръките на ЕК за обмен на данни в реално време, отнасящи се за стоки, внасяни от трети страни и подлежащи на ветеринарен контрол и свързани с взаимодействието с БАБХ, стана ясно по време на конференцията.

Единният вход дава възможности за регистрация на администрациите, които ще ползват платформата, както и на потребителите от администрациите, включени в платформата, възможност за следене на активност, на актуалност на данните и електронните подписи (КЕП) и др. В рамките на тази дейност е изградена и среда, базирана на принципите на Архитектура ориентирана към услугите.

По проекта са изпълнени следните основни дейности: Дейност 1 "Изграждане на единна информационно-комуникационна система за обмен на данни", Дейност 2 "Обучение на администратори и потребители", Дейност 3 "Доставка на лицензи", Дейност 4 "Дейности за информация и публичност" и Дейност 5 "Одит".

С решение номер 256 от 05.06.2014 г. за изпълнител на Дейностите 1,2,3 е избран класираният на първо място участник в обществената поръчка "Ай Би Ес България" ЕООД, като предвидените за изпълнение дейности са реализирани в заложените срокове.

В рамките на Дейност 2 са обучени обучаващи служители от АМ и БАБХ за работа с ЕИКПОД, както и администратори по поддръжка и системно администриране на ЕИКПОД. В рамките на проекта са обучени 50 служители от администрацията на АМ и БАБХ, както следва: 10 администратори в АМ и 40 служители от АМ и БАБХ.

По дейностите 3 и 4 съответно са доставени съответните софтуерни лицензи, необходими за поддръжка на платформата, както и са проведени заключителна пресконференция за запознаване на обществото с целите и резултатите от проекта, изработени са рекламни материали и са осигурени публикации в медиите.

В момента тече реализирането и на Дейност 5, като основната цел на одита е да гарантира, че отпуснатите средства за изразходвани целе и законосъобразно.