Търговско-банковата гимназия: Финансовото образование на учениците трябва да се въведе чрез игрови модел

09.05.2015 | 11:43 Редактор: Пролетина Съботинова
Търговско-банковата гимназия: Финансовото образование на учениците трябва да се въведе чрез игрови модел

Финансовото ограмотяване на учениците до 12 клас трябва да започне с тренировъчна програма или с игрови модел. Това препоръчаха учители и ученици от Националната търговско-банкова гимназия в София.

“Не питайте какво държавата може да направи за вас, а се запитайте какво вие може да направите за държавата си". Думите са от знаменитата реч на Джон Кенеди през 61 година, когато полага клетва като 35-я президент на САЩ - сега най-развитата икономика света. Преди 18 години Търговско-банковата гимназия открива успешно как може да инвестира в себе си и за държавата - създава заедно с учениците 3 учебно-тренировъчни банки, които работят с реалния бизнес. Целта е те да осигурят реални условия на работа, в които теорията да се усвои по-лесно и обучаващите да добият практически опит.


" В 10 клас учениците учредяват такова формулирование, запознават се със законодателството, действащо в страна и до 12 клас разработват своя документация, предлагат свои услуги" , разказва пом.-директорът на Националната търговско-банкова гимназия Даниела Гонкова.

Днес в гимназията функционират успешно над 50 подобни тренировъчни фирми и банки, с които децата упражняват своите умения да продават услуги на национални и международни икономически панаири. За Георги, управител на една от тренировъчните банки, това е най-ценният опит, който е придобил през целия курс на обучение.


"Има полза от тази възраст да се научим да се справяме с живота и в крайна сметка тук има и екипна работа. Трябва да се сработиш с хората около теб, трябва да ги контролираш, ако си  управител например. Да знаеш какво се случва и след това като излезеш от гимназията, да се оправяш много по-лесно и реализираш" , коментира ученик от гимназията Георги Георгиев.

Според Георги, съучениците му от другите училища излизат финансово неграмотни и в края на средното си образование те не знаят дори как да напишат мотивационно писмо.  Именно подобни тренировъчни фирми и банки, биха били подходящия метод, чрез който те да добият базисни икономически познания, смята Георги.

" Много българи, ако питате няма да знаят какво е акредитив и разплащателна сметка, а аз реално ги откривам. Елементарно познание как се пише мотивационно писмо, CV, как да се държи човек на делова среща, интервю за работа, тези неща са им буквално от практиката и ще ги приложат, след като завършат гимназия. Ще им се наложи да се сблъскат с това, но повечето от тях няма да бъдат подготвени" , допълва още Георги.

Още по темата

Учителите от Търговско банковата гимназия смятат, че в условията на пазарна икономиката децата от средните училища трябва да изучават поне теория на икономиката, за да бъдат икономически подготвени. Сложната материя обаче трябва да бъде поднесена чрез по-интересен подход, защото фиктивното въвеждане на финансовото образование няма да доведе до желания ефект.

"По-скоро използване на игровия модел е по-лесно приложим за учениците от всички училища, за да добрият елементарна представа за това как функционира пазарната икономика, какви са техните права и задължения, като субекти в тази икономика. За да бъдат по-добре подготвени за живота, когато трябва да заплащат данъци да плащат осигуровки" , коментира пом.-директорът на Националната търговско-банкова гимназия Даниела Гонкова.

Въпреки, че учителите от Търговско-банковата гимназия са убедени, че трябва да се въведе основно икономическо обучение за учениците до 12 клас, те са скептични, че ще може да се въведе в образователната система в близките години, заради липса на финансов и човешки ресурс.