Предвиждат се инвестиции между 210 и 430 млн. лева за развитие и оздравяване на БДЖ

Средствата трябва да намалят задълженията на дружеството до 134 млн. лева

07.04.2015 | 19:17 Редактор: Ирина Георгиева
Предвиждат се инвестиции между 210 и 430 млн. лева за развитие и оздравяване на БДЖ

Средносрочната стратегия за развитие на железниците и Плана за оздравяване на БДЖ предвиждат инвестиции между 210 и 430 млн. лева, намаляване на задълженията на дружеството до 134 млн. лева и покупка на 15 електрически мотрисни влака и 30 шинобуси. Това обявиха пред депутати и журналисти министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и директорите на БДЖ, предаде БТА.

Двата документа ще бъдат подложени на обществен дебат и части от тях могат да бъдат променяни, подчерта министър Московски. От продажбата на неоперативни активи като вагони, локомотиви, терени и почивни станции и може да се съберат поне 69 млн. лв. Изработен е и механизъм за уреждане на дълговете на БДЖ към НКЖИ, в размер на 75 млн. лв.

Предвижда се от БДЖ да бъдат освободени около 1200 души - по 600 от пътнически и от товарните превози. Няма да има масови съкращения, личният състав ще намалява с пенсиониране на служителите и от нормалното текучество, посочи Московски. 

Стратегията дава възможност за приватизация на БДЖ "Товарни превози", каза директорът на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров. Основните трасета, по които БДЖ ще работи, са границата със Сърбия - София - Пловдив - Бургас (-турска и гръцка граници), както и линията София - Варна, за която трябват 1,4 млрд. лева инвестиции, каза генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев. Ако линията от София до Варна се възстанови в качеството, когато е била направена, времето за пътуване между двата града ще падне с един час - от 6 часа и 50 минути на 5 часа и 50 минути, допълни той.

Московски обаче изрази скептицизъм, че държавата ще успее да намери 1,4 млрд. лева за жп линията София - Варна. Ламбрев подчерта, че НКЖИ може да се откаже да поддържа и да демонтира жп отсечки, ако те не са рентабилни. Такъв пример е линията Септември - Добринище, която носи загуба от 5 млн. лв. на година. Други подобни линии Горна Оряховица - Елена, София - Банкя и др. Линията между село Биримирци и Подуяне - товарна гара, вече е премахната, защото е била обект на кражби. Някои от линиите могат да бъдат дадени и на концесия на общините и или на бизнеса, каза Ламбрев.

Депутатите Йордан Караджов и Йордан Костадинов изразиха подкрепата си за двата документа и подчертаха, че очакват те да бъдат приети от НС с голямо мнозинство.

Министър Московски посочи, че в момента транспортната система в България е несправедлива към железниците, но с въвеждането на нова ТОЛ система превозвачите ще се насочат към БДЖ. Парите, събирани сега от винетки, не са достатъчни за ремонт на пътя, камо ли за строеж на нови отсечки. В най-добрия случай превозвачът плаща по 1500 лева на година за камион и поврежда пътя, колкото си иска, добави министърът. Цените в БДЖ ще останат конкурентни, каза Московски без да уточнява как ще се променят във времето на действие на стратегията.