2014 г. – годината на високите оценки на технологични компании преди IPO

Анализ на Кори Джонсън, Bloomberg TV

29.12.2014 | 15:55 Редактор: Велко Каменов
2014 г. – годината на високите оценки на технологични компании преди IPO

2014 г. ще бъде запомнена в технологичния сектор най-вече с високите оценки, които някои иновативни технологични компании постигнаха още преди да се излезли на борсата. Безспорно голямото събитие в технологичната сфера беше първичното публично предлагане на китайската верига за онлайн търговия Alibaba. След излизането си на борсата, Alibaba достигна пазарна капитализация от над 260 милиарда долара, правейки основателя ѝ Джак Ма най-богатия човек в Азия.

 Други големи технологични компании още не са излезли на борсата, но също привлякоха вниманието с оценките си. Компанията за споделени превози Uber е оценена на 40 милиарда долара, китайският производител на смартфони Xiaomi – на 45 милиарда долара, а облачното хранилище на данни Dropbox на 10 милиарда долара. Индийската компания за онлайн търговия Flipkart пък е оценена на 5 милиарда от американската валута. Същата е оценката и на социалния сайт за споделяне и организиране на снимки Pinterest. Нито една от тези компании не е излязла на борсата. Засега всички те са разчитали на частно финансиране от по-големи инвеститори. Xiaomi набра 1 милиард долара като най-големите инвеститори бяха DST, инвестиционна компания, управлявана от руския магнат Юри Милнър, и сингапурския държавен фонд GIC. Flipkart също набра 1 милиард долара, инвестирани главно от DST, Tiger Global и Naspers. Uber пък набра 1,2 милиарда долара, а двата най-големи инвеститора са инвестиционните компании T. Rowe Price и Fidelity.

Инвеститори от подобен тип се включват в последните кръговете на финансиране на компаниите, преди излизането им на борсата. 2015 г. може да ни предложи още бляскави IPO-та на технологични компании.