Министър Лукарски: България е все още непознат пазар за френските партньори

Министерство на икономиката и българското правителство ще положат необходимите усилия това да се промени

22.04.2015 | 16:29 Редактор: Ирина Георгиева
Министър Лукарски: България е все още непознат пазар за френските партньори

България е все още непознат пазар за френските партньори, но Министерство на икономиката и българското правителство ще положат необходимите усилия това да се промени. Определяща ролята за задълбочаване на сътрудничеството между България и Франция през последните 10 години има и Френско-българската търговска и индустриална камара (ФБТИК). Това заяви министърът на икономиката Божидар Лукарски на официална церемония по отбелязване на десетата годишнина от учредяването на ФБТИК, която се проведе на 21 април. 

Страната ни има сериозни предимства и може да предложи добри възможности на френския бизнес, отбеляза Лукарски. По думите му Министерство на икономиката ще работи усилено за изпълнението на очертаните приоритети, насочени към постигането на стабилен икономически растеж. По този начин ще се създадат предпоставки за задълбочаване на търговско-икономическите отношения между двете страни и привличането на френски инвестиции в България.

Министър Лукарски подчерта, че българското правителство предприема решителни действия за провеждане на реформи за постигане на ефективна съдебна система, спазване върховенството на закона и намаляване на корупционните практики. Според него именно това са основните притеснения за потенциалните чуждестранни партньори, включително и френските, които насочват погледа си към България.

Като предимства на страната ни министър Лукарски очерта макроикономическата и финансова стабилност, която България за разлика от други държави в региона успя да запази въпреки глобалната криза. По негови думи също толкова важна е и постигнатата политическа стабилност. При тези условия и в сътрудничество с ФБТИК се създават предпоставки за материализиране на потенциала в двустранните отношенията между България и Франция, добави министър Лукарски.


Франция заема 5-то място сред водещите партньори на България от ЕС по отношение на износа и 7 място по отношение на вноса. В последните години двустранните отношения бележат активно развитие. В сравнение с 2005 г. стокообменът с Франция е нараснал с 54%, като през 2014 г. достигна до 1.7 млрд. евро.

Франция е и водещ инвестиционен партньор. По данни на БНБ преките френски инвестиции в България възлизат на повече от 1.2 млрд. евро от 1996 г. насам. Най-голям е делът на френските инвестиции в промишлеността, следвани от финансите, търговията, селското стопанство, строителството и банковия сектор.

Реални възможности за разширяване на френското инвестиционно присъствие в България има в секторите енергетика, управление на води и отпадъци, изграждане на инфраструктурни обекти, хранително-вкусова промишленост и в частност биологично земеделие, лозаро-винарския бранш, фармацевтика, туризъм и др.


ФБТИК е част от CCI France International (международна мрежа на френските търговски камари в чужбина), която днес наброява 112 камари в 82 страни по целия свят. 

През 1994 г. Бизнес клубът бива създаден от около 20 компании-основатели. Днес, като търговска и индустриална камара, организацията наброява над  200 членове. Медийна група България он ер член на Камарата от края на 2014 г.

Главните партньори на събитието, сред които и членове основатели бяха Citroen; BNP Paribas; ALD Automotive; Penkov Markov & Partenaires; Servier; Peugeot, с медийната подкрепа на България он ер.