Meta и X пропуснаха дийпфейк с нидерландски политици

Най-големите платформи за социални медии подписаха пакт да спазват мерки срещу използването на дийпфейк в изборите

24.05.2024 | 12:20 Редактор: Елеонора Танева
Meta и X пропуснаха дийпфейк с нидерландски политици

Технологичните компании са изправени пред сериозни предизвикателства, свързани с фалшиви видеоклипове. Такива с нидерландски политици могат да се разпространяват безпроблемно, показва разследване на нидерландското радио БНР (BNR Nieuwsradio) .  

Всичко тръгва от лидера на партия "Важността на Нидерландия“ Вибрен ван Хага, който тази седмица публикува в своя Instagram два видеоклипа - дийпфейк на нидерландския министър Хюго де Йонге и Клаус Шваб, основател на Световния икономически форум. За първи път нидерландски политик използва изображения, генерирани от изкуствен интелект, за да спечели гласове, отбелязва радиото.

С малко средства БНР е направила убедителни дийпфейк на Герт Вилдерс, Каролина ван дер Плас и Роб Йетен, лидери на Партия на свободата, Селско-гражданското движение и  Д66: три партии, които участват в предстоящите през юни избори за Европарламент.

Meta и X са приели реклами с фалшиви изображения. Срещу хиляди евро платформите обещават да ги покажат на милиони потребители в деня на изборите. Единствено TikTok е отказал да публикува видеоклиповете, защото е забелязал "подозрително поведение“, подчертава БТА.

Лекотата, с която могат да се създават и разпространяват дълбоки фалшификати, е в разрез с обещанието на технологичните компании да се борят с това. През февруари десетки големи компании, включително най-големите платформи за социални медии, подписаха пакт, в който обещаха мерки срещу използването на дийпфейк в изборите.

В края на април Европейската комисия също заключи, че Meta не успява да защити демократичния процес. Поради това Комисията започна разследване на технологичната компания. Резултатите и евентуалните санкции обаче едва ли ще бъдат обявени преди европейските избори.

Снимка: pixabay