Учени за първи път откриха водни молекули на повърхността на астероиди

15.02.2024 | 08:34 Редактор: Толя Стоянова
Учени за първи път откриха водни молекули на повърхността на астероиди

Учени от Югозападния изследователски институт за първи път откриха водни молекули на повърхността на астероиди. Откритието е съобщено в статия, публикувана в The Planetary Science Journal. Астрономите изследваха четири астероида, богати на силикати - Ирис, Партеноп, Мелпомена и Масалия. Наблюденията са направени с помощта на инструмента за средна инфрачервена камера FORCAST на Стратосферната обсерватория на SOFIA. На три астероида (Ирис, Мелпомена и Масалия) е открита абсорбционна линия от 3 микрометра, което показва едновременното присъствие на кислородни и водородни атоми. Абсорбционната линия от 6 микрометра ясно показва наличието на вода върху Iris и Massalia.

Известно е, че безводни силикатни астероиди се образуват близо до Слънцето, а ледените, богати на вода материали, се сливат във външната част на Слънчевата система. Познаването на местоположението на астероиди със специфичен химичен състав помага да се определи как материалите са били разпределени в протосоларната мъглявина. Преди това се смяташе, че скалисти астероиди от клас S са безводни и 6-микрометровата спектрална характеристика никога не е била открита на тези небесни тела.

Преди това SOFIA откри водни молекули в един от най-големите кратери в южното полукълбо на Луната. Оказа се, че кубичен метър реголит съдържа химически свързана вода с тегло приблизително 340 грама. Приблизително същото количество вода е наблюдавано на астероидите, предаде БГНЕС. Учените планират да получат повече данни за астероидите Партеноп и Мелпомена с помощта на космическия телескоп Джеймс Уеб, както и да изследват още 30 цели.

Снимка: Pixabay