Край на автомобилните дилъри? Ще преобрази ли Мъск бизнеса?

Идва ли ерата на агенционния модел?

26.05.2023 | 21:30 Редактор: Михаела Димитрова
Край на автомобилните дилъри? Ще преобрази ли Мъск бизнеса?

Точно преди 125 години, през пролетта на 1898, един търговец на велосипеди от Детройт решил изцяло да смени попрището, продал дела си и с парите създал първия в историята специализиран магазин за автомобили. Името му било Уилям Мецгер; той ни най-малко не подозирал, че поставя началото на един нов бизнес модел, около който ще бъде изградена най-могъщата индустрия в историята и който ще процъфтява повече от столетие. Поне до появата на сцената на друг смел предприемач, на име Илън Мъск.

Допреди Мецгер автомобилите се продавали по всевъзможни начини: в универсалните магазини, чрез пътуващи търговци или дори с изписване по пощенски каталог. Но днес, 125 години след Мецгер, 19 години след основаването на Tesla и 3 години след Ковид-19, автомобилните дилъри изглеждат обречени. Обречени може би не на изчезване, но на огромна промяна.

Причината да споменаваме шефа на Tesla е, че тъкмо той е на път да сложи край на бизнес модела на автомобилните дилъри, започнал от Мецгер. Още от появата на Model S през 2012, американският производител на електромобили ясно показа, че няма намерение да прави нещата "като другите". Tesla няма дилъри, няма дори и класически търговски представителства.

Планира се да се въведе "агенционен модел", при който производителите продават директно на крайните клиенти, най-вече онлайн. Бизнесът ще се преобрази, но е трудно да се предвиди точно в каква посока.

Повече по темата прочетете в automedia.investor.bg