Кибератаките в световен мащаб ще зачестяват, изкуственият интелект набира скорост

За рисковете и начините за справяне с бързия темп на промените - разговор с Кирил Григоров и Георги Христулев

26.12.2022 | 20:15 Редактор: Елеонора Танева

Кибератака стана една от ключовите думи на 2022 г. Много бяха успешните атаки на хакери, включително срещу ФБР от последните седмици. 

"Дигитализацията върви ръка за ръка с киберпрестъпленията. Това е процес, който започна доста преди пандемията от Ковид-19, но го засили с промените в начина на работа, образование, комуникация. Бързият тласък на Ковид не позволи на сигурността да настигне бързите темпове на дигитализацията", коментира международният експерт по киберсигуронст Кирил Григоров в специалния телевизионен проект на телевизия Bulgaria ON AIR - "Бъдещето: Фантастика и реалност".

Той подчерта, че от началото на войната в Украйна сме свидетели на сериозен ръст на кибератаките. 

"Наблюдават се тенденции за изкривяване на информацията, в опит да се влияе на мнението на хората. Ако във физическия свят имаме добре изградени инстинкти да се предпазваме, в дигиталния свят не може инстиктите да настигнат рисковете в дигитализацията", обясни експертът.

Затова прогнозите са през следващите години всички държави в света, които са дигитализирани, да полагат по-големи усилия да се предпазят от кибератаки. И припомни, че в началото на войната в Украйна Москва прикани всички хакерски групировки да се завърнат в Руската федерация и ги освободи от отговорност при атаки срещу неприятели на Русия.

Голям остава процентът на неразкритите кибератаки. "По-големият процент, над 70%, остават неразкрити. Най-често жертвите не искат да се разбира за това, защото ще имат доста проблеми, особено от репутационен характер. Но с всяка година киберсигурността ще бъде необходимо условие за правенето на бизнес", заяви Кирил Григоров.

А като основна задача пред компаниите посочи осигуряване на сигурността на данните на фирмата и тези на клиентите. В България от 2023 г. ще влезе в сила новата регулация, която поставя нови изисквания за бизнеса и правителството във връзка с киберсигурността. 

"Прогнозите са киберинцидентите да се увеличават, хората стават все по-запознати с рисковете. Да се абстрахираме от техническата част на нещата, трябва да се обърне внимание на обучението, на защитата, на последиците от един такъв инцидент. Решението се състои в обучение, технически средства, киберзастраховане", добави Григоров.

Не по-малък е рискът и за онлайн търговията, която набра скорост по време на Ковид пандемията. Прогнозите са, че до 5 години над 50% от всички малки продажби ще се случват чрез чат ботове с автоматично плащане. 

"Тенденциите са до 2026 г. 6 пъти да се увеличат продажбите чрез вокални приложения, чат ботове, SMS, гласови оператори, които са машини. Някои общини и банки внедряват подобно управление. Човешкият ресурс ще бъде необходим за специфични нужни, или ще трябва да се преквалифицира", прогнозира специалистът по маркетинг и продажби Георги Христулев.

А като основно предизвикателство пред бизнеса той посочи одухотворяването на машините. Като за целта първо хората трябва да се научат на правилна лингвистика, следване на контекст, правилно задаване на въпроси и даване на подходящи отговори. 

"Това, на което всеки в големите продажби е научен - изискват се преговорни процеси, дългосрочни отношения, проследяване на отношенията. Рискът е да пострадат малките търговци и необходимостта бизнес собствениците сами да се подобряват, за да са адекватни на реалността", заяви събеседникът.

Очакванията му са преходът да не е много продължителен в навлизането на изкуствения интелект.  "След като банката и общината ви изискват да си говорите с чат бот или машина, колко да е дълъг този процес. Видяхме за 2 години пандемия колко се измени потреблението", аргументира се Георги Христулев.

Провеждането на трейнинги е от ключово значение за развитието на бизнеса. Гостът даде пример с фирмите, с които работи - основната мотивация за провеждането на трейнинги е желанието на хората да са заедно, да станат по-добри комуникатори и търговци.

"Да стигнем по-бързо да емоционалното възприятие. Това е шанс да се върнем към човечността. Очакваме това да се случва и при роботите. Когато роботът започне да разпознава емоционалното състояние на човека по-добре от самия човек, тогава ще имаме проблем", добави  специалистът по маркетинг и продажби.

Гледайте целия разговор във видеото.