Промяна на домейн: как да настроите новия си уеб адрес

Ако не сте доволни от адреса на уебсайта си, можете, разбира се, да промените името на домейна си по всяко време

08.03.2021 | 12:49 Редактор: Радостина Димитрова
Промяна на домейн: как да настроите новия си уеб адрес

За достъп до уебсайт потребителите на интернет трябва да въведат уникален домейн. Тези интернет адреси също влияят на възприятието на потребителите за онлайн присъствие - например домейнът може да показва централна тема или да наблегне на името на компанията или марката.

Ако не сте доволни от адреса на уебсайта си, можете, разбира се, да промените името на домейна си по всяко време. За да направите това, просто трябва да регистрирате нов домейн и да го свържете към Вашия уебсайт. Ако избраният домейн ще се възползва от високото класиране на стария Ви домейн в търсачките, трябва също да помислите за техники за оптимизация на търсачките (SEO) при пренасочване на домейна.

Разликата между промяна на домейн и трансфер на домейн

Промяна на домейн означава промяна на интернет адреса на уебсайт, която засяга главно името на домейна. По този начин промяната на домейн се различава значително от прехвърлянето на домейн.

При прехвърляне на домейн потребителите сменят интернет доставчика, което означава, че целият уебсайт (включително адреса) се прехвърля на нов сървър. Тук промяната или регистрацията на нов домейн е просто допълнителна опция (обикновено човек може да кандидатства директно при новия доставчик за нов домейн). Промените на домейна са само промяна на адреса на уебсайта, което означава, че доставчикът обикновено остава същият като преди. Ето кратко обобщение на разликите:

- Прехвърляне на домейн: променя се интернет доставчика - прехвърлянето на домейн често се разглежда като смяна на доставчиците. Присъствието в мрежата и домейнът се преместват на нов уеб сървър. 

- Промяна на домейн: променя се уеб адресът (домейнът). При промяна на домейн съществуващият уебсайт е свързан с нов домейн.

Трябва ли да промените името на Вашия домейн?

Причините за получаване на нов уеб адрес често са доста тривиални. Например може да се окаже, че операторът на уебсайта просто не харесва текущия си уеб адрес (вече), или може би уебсайтът е променил своята насоченост и името вече не е от значение. В такива случаи името на домейна просто не се вписва в съдържанието на уебсайта.

Промените в домейна обаче могат да бъдат наложени и от нова марка или име на фирма, което трябва да бъде отразено в нейния уеб адрес, или от закупуване на домейн, по-удобен за SEO, който обещава да привлече по-голям брой посетители на сайта. Освен това, много от новите домейни от първо ниво могат да предоставят уеб адреси с по-специфичен домейн от гледна точка на географията, тематиката или индустрията. Операторите на уебсайтове, използващи стар домейн от първо ниво, които желаят да се възползват от тази възможност, също трябва да регистрират промяна на домейн.

Ако установите, че сте планирали или създали съдържание, което е несъвместимо с темите на уебсайта, промяната на домейн може да осигури идеалния отговор, но не винаги е най-доброто решение. Понякога е достатъчно само да промените части от уебсайта. Промяната зависи от това колко силно се отклонява новото съдържание от старото. Затова винаги трябва да проверявате дали е необходима промяна на домейна преди да започнете процеса. Ако новото съдържание наистина съответства на идентичността на уебсайта и името на домейна, разширяването на присъствието в мрежата с поддомейни или подпапки често е добра алтернатива. Ако обаче предлагате изцяло нова концепция за съдържанието на уебсайта си и текущото име на домейн вече не е подходящо, промяната на Вашия адрес има смисъл.

Как става промяната на домейн?

За съжаление не можете просто да смените домейна си при интернет доставчика или регистратора, предоставил Вашия уеб адрес. Когато уеб адрес от ICANN - най-висшият орган в индустрията за раздаване на домейни - е предоставен в базата данни на система с имена на домейни, той не може да бъде променен веднага. Един домейн може само да бъде прехвърлен на различен собственик или изтрит. Следователно трябва винаги да защитите нов домейн и да го свържете с Вашето присъствие в мрежата.

Регистрация на домейн

Преди действителната промяна на домейна, трябва да притежавате правата върху уеб адреса, който искате да използвате за Вашия уебсайт. След като намерите и регистрирате подходящо име на домейн, просто трябва да свържете новия адрес с присъствието в мрежата. Обширни промени във Вашия хостинг пакет и съдържание на уебсайта не са необходими, тъй като съдържанието и рамката на уебсайта остават по същество същите. Трябва обаче да се извършат някои корекции на настройките на уеб сървъра, за да се прехвърли присъствието в мрежата към новия домейн.

Конфигуриране на новия уеб сървър

С някои системи за управление на съдържанието (като WordPress и  TYPO3), можете да промените настройките в бекенда, за да свържете съдържанието на уебсайта с новия домейн. За някои системи за управление на съдържанието има и специални приставки, които улесняват лесния преход от един уеб адрес към друг. Научете повече за опциите и приставките за промяна на име на WordPress домейн тук

Но дори система за управление на съдържанието или приставка да премахне някои от стъпките в процеса на промяна на домейна, пак ще трябва ръчно да извършите някои вътрешни процеси за настройка. Подробностите за всеки процес се различават доста в зависимост от използвания софтуер. Има обаче някои основни процедури, които трябва да знаете:

- Конфигурацията на уеб сървъра трябва да бъде коригирана за новия домейн.

- Ако искате да извършите криптиран трансфер на Вашето съдържание, имате нужда и от нов SSL сертификат. Можете да заявите такъв от Вашия доставчик и да инсталирате публичния ключ на Вашия уеб сървър.

- При необходимост можете да адаптирате Вашите установени правила за пренаписване. Ако преименувате и пренасочвате отделни уеб страници с правила за препращане, трябва да направите съответни промени в .htaccess файла.

Прехвърляне на класирането в търсачките към новия домейн

Ако просто извършите промяната на домейна чрез конфигурацията на уеб сървъра, описана по-горе, ще срещнете следния проблем: макар че може да е достъпен под новия адрес, търсачките ще третират онлайн присъствието като изцяло нов уебсайт и затова страницата ще се появява по-назад в резултатите от търсенето.

Но промяната на името на домейна Ви не означава непременно загуба на всичко, което сте изградили с предишния си уеб адрес. Щом уебсайтът Ви не е получил отрицателна оценка или наказание от търсачките, той може да постигне добро място на страниците с резултати, а Вие трябва да обърнете внимание на SEO аспектите при преместване на уеб адреси. В противен случай рискувате да загубите класирането, което сте постигнали заедно със стария си домейн.

Ето какво трябва да направите, за да запазите класирането си в Google:

1. За да започнете, отворете Google Search Console (преди Google Webmaster Tools). Тук ще бъдете подканени да потвърдите новия си домейн и да споделите новия си адрес на уебсайт. Важно е да използвате същия профил, който сте създали, за да регистрирате стария си домейн.

2. Ако все още имате права върху стария домейн, трябва да настроите 301 пренасочване към новия уеб адрес. Това означава, че посетителите, които се опитват да получат достъп до Вашия уеб сайт през стария домейн, автоматично ще се пренасочват към новия адрес. Това също ще попречи на всички страници, които посетителите са маркирали, да водят до празни страници. Разбира се, можете също да си спестите таксата, като кандидатствате за заличаване на стария си домейн от Вашия доставчик или регистратор. Препоръчително е обаче да изчакате, поне докато бъде установен новият адрес. За това се препоръчва минимален период от около шест месеца.

3. Сега отворете Google Search Console отново и посочете XML картата на уебсайта, така че уеб роботът на Google да може да анализира Вашето онлайн присъствие. След това трябва да поискате повторно анализиране на уебсайта, така че Google Index да анализира новия домейн възможно най-бързо.

4. И накрая, важно е да следите класирането на Вашия домейн и уебсайт в продължение на няколко седмици - Google съветва потребителите, които имат особено големи уебсайтове, да удължат този период до около шест месеца. Инструментите за анализ като Google Search Console могат да подпомогнат процеса на наблюдение.

Освен това, името на домейна е доста незначително от гледна точка на SEO. То има много малко влияние върху класирането на уебсайта в търсачката. Затова трябва да бъде сред основните Ви приоритети да се уверите, че Вашият уеб адрес е възможно най-кратък и отговаря на целевата аудитория. В идеалния случай домейнът трябва да бъде лесен за запомняне и да представя съдържанието на уебсайта възможно най-близо.

Друго, на което да обърнете внимание

Промяната на името на Вашия домейн също оказва влияние върху следните области:

- Ако искате ново име на домейн и използвате специално разработена програма като инструмент за уеб анализ или разширение на система за управление на съдържанието, трябва да имате предвид, че те също трябва да бъдат настроени по отношение на новия интернет адрес. Същото важи и за потребители, чийто уебсайт използва рекламен сървър.

- Вътрешните връзки трябва да бъдат напълно интегрирани в структурата на домейна (а не само да се препращат чрез пренасочване.)

- Дайте на оператора списък на всички уебсайтове, които хостват обратни връзки към Вашето присъствие в мрежата, и ги информирайте за новия URL адрес на свързаните публикации. 

- Не забравяйте да промените имейл адресите си така, че да съответстват на новия Ви домейн. Актуализирайте цялата информация и всяко споменаване на Вашия имейл контакт и интернет адрес (т.е. във Вашия имейл подпис, в социалните медийни платформи и във визитките).

Ако решите да продължите с промяната на името на домейна си, първо трябва да се съсредоточите върху настройването на сървъра на уебсайта си - в противен случай присъствието Ви в мрежата изобщо няма да бъде достъпно чрез новия адрес. В много случаи Вашето класиране в търсачките също ще бъде прехвърлено на новия Ви адрес по време на смяна на име на домейн. Ако техниките за оптимизация на търсачките на Вашия стар домейн са били печеливши и са оценени положително от Google, Вашето добро място може да бъде прехвърлено в новия домейн в дългосрочен план.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК