Добрите резултати на Apple понижиха печалбата на Samsung

20%-ият срив на оперативната печалба изненада неприятно анализаторите

07.01.2014 | 11:04
Добрите резултати на Apple понижиха печалбата на Samsung

Плащанията на високи бонуси за служителите и ожесточената конкуренция с Apple донесоха спад на печалбата за производителя на смартфони Samsung. В операционната си дейност южнокорейската компания е спечелила от октомври до декември 8,3 трлн. вона (5,70 млрд. евро), което е почти с една пета по-малко, отколкото през третото тримесечие.

Samsung наскоро изплати около 1 млрд. долара на своите служители по повод 10-годишнината от старта на стратегията "New Management". Главният изпълнителен директор на групата Лий Кун-хи изиска през 1993 г. от своите мениджъри да сменят всичко, с изключение на „жените и децата си“, за да се превърне Samsung от регионален производител на телевизори в световен технологичен лидер. От тогава Samsung измести Sony от лидерското място при телевизорите, Nokia – при мобилните телефони и Apple при смартфоните.

Въпреки това анализаторите бяха изненадани от резкия спад в оперативната печалба. В допълнение към неочаквано високите разходи за бонуси очевидно страда и маржът на печалбата в бизнеса със смартфони заради високите разходи за реклама, заявява Лий Сеунд-йо, анализатор в IBK Investment & Securities.

На оперативната печалба от 8,3 трлн. вона съответстваха очакванията на анализаторите от средно 9,75 трлн. вона. Анкетирани от Bloomberg 32 анализатори очакваха оперативната печалба за Samsung да бъде в размер на 10 трлн. вона. Спадът е първият от третото тримесечие на 2011 г. насам.

В момента обаче за Samsung климатът е толкова суров, колкото при влизането на групата на пазара на смартфони през 2007 г. За това „вина“ носи и най-силният конкурент Apple, който засилва активността си на пазарите в Съединените щати и Япония.

Много анализатори очакват леко увеличение на печалбата в сегмента на смартфоните, което допринася за две трети от оперативната печалба на групата. Някои експерти смятат, че дори е възможен лек спад в печалбата. А натискът върху Samsung остава висок: в средата на януари Apple също ще започне да предлага своя смартфон на 700 милиона клиенти на най-големия китайски и световен мобилен оператор - China Mobile.

Във вторник след обявяването на финансовите резултати акциите на Samsung скочиха леко нагоре на борсата в Сеул.