Как се развива облачният бизнес на Oracle?

Печалбата се свива леко, но надмина очакванията на анализаторите

19.12.2013 | 16:23
Как се развива облачният бизнес на Oracle?

Гигантът в областта на софтуера Oracle отчита по-ниска печалба през фискалното второ тримесечие, но надхвърли очакванията на пазара. Инвеститорите вече бяха свикнали Oracle редовно да разочарова със своите тримесечни отчети. Така че сега те облекчено реагираха на новината за повишаването на продажбите и нарастващ облачен бизнес. Акциите скочиха в следборсовата търговия с около 1,5 на сто .

Oracle е един от най-големите производители на софтуер и компютърни сървъри в света и се конкурира с германската SAP.

През второто тримесечие на годината приходите нарастват с 2 на сто до 9,3 млрд. щатски долара, което е малко повече от очакваното. Търсенето на интернет базиран софтуер от Oracle, така нареченият облачен бизнес, расте с цели 35 на сто. Групата не дава отделни конкретни данни за продажбите на своите облачни продукти, но твърди, че в отделите по човешки ресурси, в счетоводните и други корпоративни отдели намира значително повече клиенти за своя мрежов софтуер. Те вече не е нужно да инсталират софтуера за много пари на собствените си компютри, а може да го използват под наем по интернет.Hidden Field

В конферентен разговор мениджърите на Oracle се опитаха да разсеят опасенията на инвеститорите за конкуренцията на интернет компании като Salesforce.com и Workday. Главният финансов директор Сафра Кац заяви, че Oracle отнема пазарен дял от своите конкуренти, а облачният бизнес е печеливш, „за разлика от всички други облачни компании". Както Salesforce, така и Workday бяха на загуба през последните тримесечия.

Много софтуерни компании просто трябва да се приспособят към новата реалност и да намерят баланс между утвърдени бизнеси и по-малко изгодното за тях отдаване под наем на софтуер по интернет. Така например при конкурента SAP през третото тримесечие бизнесът с традиционния, фиксирано инсталиран софтуер се свива с 5 на сто, което се дължи преди всичко на неблагоприятните условия на валутните курсове. Без да се отчитат валутните влияния SAP постига увеличение на продажбите от 2 на сто.

При Oracle продажбите на нови софтуерни лицензи стагнират до 2,4 млрд. долара. За сметка на това приходите от софтуерни актуализации значително се увеличават със 6 на сто до 4,5 млрд. долара.

През последната година и половина Oracle разшири значително своя екип по продажбите и го реорганизира. Според изпълнителния директор Лари Елисън инвестициите вече започват да се отплащат. В конферентния разговор Елисън заяви, че реорганизацията е целяла отчасти да научи служителите в отдела по продажбите да се фокусират върху целенасочено състезание с конкуренти като Salesforce и SAP.

„Сцената е разчистена за един силен растеж в Oracle", казва анализаторът Даниел Айвс от FBR Capital Markets. „Сега става дума за изпълнението".

През текущото тримесечие Oracle очаква широк марж на ръста на приходите с нов софтуер и лицензи, които следва да бъдат сравними с тези от предходната година. След отчитане на валутното влияние се очаква ръстът да е между 2 и 12 на сто. През изминалото тримесечие съответните продажби са намалели с 0,4 на сто.

Печалбата на цялата група на Oracle падна от 2,58 милиарда до 2,55 млрд. долара. Въпреки това печалбата на акция достигна 0,69 долара за брой, надхвърляйки консенсусната прогноза с два цента.

Освен това анализаторите са щастливи, че боледуващият хардуерен бизнес на Oracle се свива по-малко през последното тримесечие. Постъпленията от продажбата на сървърни системи и друг хардуер са паднали само с 2,7%, докато тримесечие по-рано се свлякоха с 14 на сто.

Повече за технологичния пазар може да видите в материала на Bloomberg!