Омагьосаният кръг на Apple

За да възроди продажбите на таблета си iPad, концернът трябва да намали цената, а с това и маржа на печалбата.

22.10.2013 | 15:37
Омагьосаният кръг на Apple

Часове преди светът да се запознае с новото поколение на iPad, икономическото издание BusinessInsider представи анализ за пазарното представяне на таблета от излизането му през 2010 г. до този момент.

Преди три години всички изпаднаха в еуфория по новото устройство, което според много хора щеше да се превърне в най-успешния продукт на Apple. Теорията се подкрепяше от астрономическите темпове, с които iPad завземаше пазарен дял, което пък породи и съмнението, че таблетът е на път да надскочи успеха на iPhone.

Тези хипотези изчезнаха безславно. Въпреки че представи по-евтина версия на устройството си - iPad Mini - Apple удари глава в стената и излезе с лоши финансови отчети. За второто тримесечие на годината компанията регистрира 14%-ен спад в продажбите на iPad спрямо същия период на 2012 г.

И всичко това - на пазара за таблети, който според прогнозите ще набъбне с около 50% през тази година. При това в изцяло нов сегмент, който се предполагаше, че ще е основна движеща сила за компанията години наред.

Къде е проблемът?

Една от причините е високата летва, която Apple постави през миналата година. Тогава компанията пусна на пазара iPad 3 , който активизира повече клиенти от обикновено със своя Retina дисплей. По това време продажбите скочиха от 12 милиона през второто тримесечие на 2011 г., до 17 милиона единици през същия период на 2012 г. - граница, която се оказа доста трудна за преминаване.

Има и един друг проблем: Apple се опитва да поддържа премиум цени на пазар, в който все повече производители предлагат по-евтини и висококачествени алтернативи на iPad.

С други думи - таблетът на Apple е твърде скъп.

Лошите новини за компанията идват по-малко от година след появата на iPad Mini - моделът, който трябваше да позволи на калифорнийците да се изправят срещу конкуренти като Google и Amazon, които имат устройства със сходни размери и цена.

Позиционирането в премиум сегмента, от гледна точка на цената, е завой на 180 градуса от политиката, която Apple водеше за iPhone и ранните версии на iPad. Устройствата се продаваха на цени, които бяха съизмерими, ако не и по-ниски, от тези на конкурентните продукти. Припомняме, че подобна грешка почти не погуби Apple, когато тя предлагаше своите компютри Mac на премиум цени, докато производителите на PC завладяваха пазара.

iPad е може би най-добрият таблет, но продължава да е и един от най-скъпите. Една от причините за поддържането на по-високата цена е, че Apple печели от продажби, а когато те намаляват, цената се качва, за да се запази маржът.

Amazon и Google, от друга страна, могат да си позволят да продават устройствата си на по-ниска цена, защото тяхната печалба идва основно от продажбата на приложения и медийни продукти.

Apple продължава да поддържа философията, че нейните продукти трябва да са най-добрите, а не най-масовите.

Проблемът е, че Apple се опитва да си осигури и най-голямото парче от тортата на мобилните платформи. Компанията всячески се опитва да поддържа доминиращата роля на операционната система iOS, което е от изключително значение за пазарното представяне на устройствата на компанията. Ръстът там обаче е ограничен от спадащите продажби. Експерти смятат, че ако Apple намали цените на устройствата си, в дългосрочен план това ще ѝ позволи да продава повече, което пък ще доведе до допълнително популяризиране на платформата iOS.

За да има развитие в такава посока, Apple трябва да жертва огромните си маржове, които я направиха най-скъпата технологична компания в света. Омагьосаният кръг се състои в това, че ако американците забравят за маржовете и печалбата си, а вместо това увеличат пазарния си дял, инвеститорите ще започнат да недоволстват. Ако пък, от друга страна, компанията хвърли всичките си усилия в увеличаване на печалбата, това ще отслаби пазарната ѝ позиция в дългосрочен план.