Изследване доказа, че Facebook знае всичко за нас

Алгоритъм на социалната мрежа изчислява с 88% точност сексуалната ориентация, със 75% възрастта ви и със 70% дали си пийвате.

13.03.2013 | 09:01
Изследване доказа, че Facebook знае всичко за нас

Уж безобидните натискания на бутона Like във Facebook всъщност предоставят удивително точна информация за личния ви живот - например каква е сексуалната ви  ориентация, употребявате ли наркотици и алкохол, каква е възрастта, религията и почти всички останали важни аспекти на личността ви. Доказа го актуално проучване с участието на 58 000 души.

Изследваните доброволно са добавили приложението “myPersonality” в социалната мрежа. То позволява достъп до пълния списък с ваши "харесвания". Успоредно участниците са били подложени на психологически и личностни тестове. Целта на изследователите е била да разберат дали публичната информация, която съдържат страниците на потребителите, може да разкрие неща, които те предпочитат да запазят в тайна. Включително сексуална ориентация, етнос, религия, употреба на наркотици и алкохол, както и интелектуално ниво.

Създаденият компютърен алгоритъм, базиран единствено на „харесванията”, е постигнал почти удивителна точност. Машината е познала както данни, които потребителят обичайно посочва – дали е бял или чернокож (с 95% точност), дали е мъж или жена (с 93%), така и тези, които той често предпочита да останат скрити - дали е с хомосексуална ориентация (88%) и на каква възраст е (75%). Употребата на наркотици е била установена коректно при 65% от участниците, а тази на алкохол - при 70%.

 „Едно от най-интересните неща, които открихме е, че можеш да предвидиш и много лични черти и предпочитания на потребителя”, обяснява Михал Козински, оперативен директор на Психометричния център в Кеймбридж и консултант в Microsoft.

Някои индикатори били очевидни – хомосексуалистите харесвали повече постове срещу хомофобията, по-интелигентните по-често натискали бутона „Like” под сериозни икономически, политически и научни статии от различни вестници и списания.

Други обаче се оказали малко изненадващи - примерно харесването на група, наречена “being confused after waking from naps” (чувствам се объркан, когато се събудя след дрямка), почти със сигурност означава, че сте хетеросексуален мъж.

Оказало се още, че феновете на козметичните магазини Sephora, групата „Обичам да съм майка” (I love being a mom) и тази на популярните мотоциклети Harley Davidson са с по-ниска интелигентност.

„Положителното на подобни изследвания, е че компютърът няма зададени стериотипи и използваният алгоритъм може да направи връзка между неща, които на нас ни изглеждат напълно нелогични. Факт е обаче постигнатата точност”, казва Козински. 

Притеснителното е, че подобни алгоритми могат да се използват недобросъвестно от търговците - и най-вероятно вече се използват. Честа практика е магазини за бебешки продукти например да използват подобен метод за извличане на данни кои от потребителите очакват дете и да им пращат купони за намаление на стоките си.

„Резултатите ни показват, че такава система за предвиждане може сериозно да наруши правото на лично пространство на потребителите. Но все пак има технологични мерки, които могат да бъдат взети и това да бъде предотвратено. Ние поощряваме политиката в тази посока”, добавя Козински.