fallback

83 млн. фалшиви потребители във Facebook

Рекламодатели настояват социалната мрежа да докаже, че „кликовете“ върху рекламите им са реални.

02.08.2012 | 20:06

Около 83 милиона са фалшивите профили в социалната мрежа Facebook, съобщи компанията в собствен доклад.

Според данните, публикувани тази седмица, 8.7% от 995 милиона активни потребители вероятно не са реални. От тях 4.8% са дублираните профили (потребители, които освен основния си профил имат поне още един), 2.4% са персонални акаунти, направени с цел развиване на бизнес или профили на домашни любимци.  Около 1.5% са „нежеланите“ потребители, които използват мрежата за изпращане на спам.

Тези данни идват в момент на нарастващи съмнения за качеството на маркетинг стратегията на платформата.Facebook, чийто бизнес модел се основава на насочената реклама, напоследък отнася остри критики заради рекламният си модел, основан върху събирането на „харесвания“ от потребителите. Според критиците това е крайно несигурен индикатор за ефективността на рекламата.

Преди месец кореспондентът на BBC Рой Селан-Джоунс направи разследване по въпроса, като регистрира в социалната мрежа фалшива компания, наречена VirtualBagel. Той установи, че броят на харесванията от потребители от страни в Близкия изток и Азия (като Египет и Филипините) е непропорционално голям, сравнен с тези от САЩ и Великобритания, към които всъщност се е целела фалшивата фирма.

Маркетинг консултантът Майкъл Тинмаут, провел множество кампании в социални мрежи за различни фирми, казва пред BBC, че също се е сблъсквал с този проблем. Негов клиент останал много доволен от броя на хората, посетили и харесали страницата, която рекламира. После обаче Тинмаут открил редица смущаващи факти. Голяма част от феновете на компанията, която се занимавала с търговия с луксозни стоки, били тийнейджъри на възраст между 13 и 17 години със съмнителни имена. В профилите им имало редица несъответствия. Например един от почитателите на страницата, който посочил, че е роден през 1997, написал в полето за работа, че е бил мениджър в Chevron през 2010.

Много рекламодатели вече се обръщат към социалната мрежа с настоявания да докаже, че „кликовете“ върху рекламите им са реални.

Миналата седмица фирмата за дигитална дистрибуция Limited Press заяви, че според данни на техния софтуер, 80% от „кликовете“ на банерите им във Facebook са дошли от фалшиви потребители.

Компанията предупреди, че е възможно данните да се манипулират от компютърни роботи, програмирани да генерират посещения на определени реклами.

Според специалисти докладът на Facebook  е именно в резултат на увеличаващия се брой подобни оплаквания.

„Основната част от печалбата ни идва от реклама, така че евентуален отлив на рекламодатели би нанесъл сериозни щети на бизнеса ни“ , пише в доклада.

fallback
Още от Техно
fallback