5-годишни берат цветовете на жасмина за скъпи парфюми - колко струва детският труд?

"Интересът на компаниите е да имат възможно най-евтиното масло", каза парфюмеристът Кристоф Лодамил

28.05.2024 | 22:27 Редактор: Искра Ангелова
5-годишни берат цветовете на жасмина за скъпи парфюми - колко струва детският труд?

Непълнолетни деца берат цветовете на жасмин, използван в две от големите компании за скъпи парфюми. Това разкри разследване на Би Би Си.

Медията пояснява, че става въпрос за Lancôme и Aerin Beauty. Междувременно всички компании, продаващи скъпи парфюми, твърдят, че имат нулева толерантност към детския труд.

L'Oreal, собственикът на Lancôme, заяви, че се ангажира да зачита човешките права. Estée Lauder, собственикът на Aerin Beauty, пък сподели, че вече се е свързал с доставчиците си.

Жасминът идва от Египет, който произвежда около половината от световното предлагане на цветето - ключова съставка за много парфюми.

Източници на Би Би Си казват, че компаниите, които стоят зад луксозните марки, свиват бюджетите си, което води до много ниско заплащане. Египетските берачи на жасмин признават, че това ги принуждава да включат децата си.

Пратеник на ООН коментира, че е дълбоко обезпокоен от разкритията на медията, заснети в жасминовите полета по време на сезона на бране от хора под прикритие.

"На хартия компанията обещава толкова много добри неща, като прозрачност на доставките и борба с детския труд. Гледайки тези кадри, те всъщност не правят нещата, които са обещали да направят", споделя пратеникът.

Хеба, която живее в село в област Гарбия, сърцето на жасминовия регион на Египет, събужда семейството си в 03:00 ч., за да започне брането на цвета. Тя допълва, че има нужда от помощта на четирите си деца - на възраст от 5 до 15 години. Като повечето берачи на жасмин в Египет, тя се води "независима берачка" и работи в дребна ферма.

В нощта, когато е заснета от медията, тя и децата ѝ успяват да наберат 1,5 кг цвят от жасмин. След като плаща 1/3 от печалбата си на собственика на земята, тя остава с приблизително 1,5 щатски долара за нощната си работа. Това е печалба по-малка от всякога, като се има предвид, че инфлацията в Египет е най-висока за всички времена и берачите често живеят под прага на бедността.

10-годишната дъщеря на Хеба е диагностицирана с тежка очна алергия. На медицинска консултация лекарят ѝ казва, че зрението ѝ ще бъде засегнато, ако продължи да бере жасмин, без да лекува възпалението.

След като жасминът бъде набран и претеглен, той се прехвърля през събирателни пунктове до една от няколкото местни фабрики, които извличат масло от цветята. Всяка година фабриките определят цената на жасмина, набран от хора като Хеба.

Трудно е да се каже точно колко от 30 000 души, участващи в брането на жасмин в Египет, са деца. Но Би Би Си става свидетел как на четири различни места значителен брой берачи, работещи в дребни ферми, които снабдяват основните фабрики, са деца под 15-годишна възраст, като повече от тях са от 12 до 14.

Фабриките изнасят маслото от жасмин за международни парфюмни компании, където се създават парфюмите.

"Интересът на компаниите е да имат възможно най-евтиното масло, което да сложат в бутилката, а след това да го продадат на възможно най-високата цена", призна парфюмеристът Кристоф Лодамил.

Компанията, която произвежда Lancôme Idôle L'Intense, описа разследването като тревожно: "Всички ние имаме задължението да предприемам действия за пълното премахване на детския труд".

От L'Oréal заявиха, че са ангажирани със спазването на международно признатите стандарти за правата на човека: "Никога не сме изисквали да има по-ниска от пазарната цена за съставките, която да е за сметка на фермерите".

"Ние вярваме, че правата на всички деца трябва да бъдат защитени. Ние се свързахме с нашите доставчици, за да разследваме този много сериозен въпрос", се казва в съобщението на Estée Lauder.

Снимка: БГНЕС


1
0 rate up comment rate down comment 0
анонимен
преди 1 месец
Да, експлоатирайки деца, едната част от света- т.нар. " цивилизонан свят" трупа материално благополучие. Сигнализирай за неуместен коментар