Балтимор е водещо пристанище в САЩ, икономиката може да потъне като моста

Товарите ще се пренасочат

28.03.2024 | 08:59 Редактор: Искра Ангелова
Балтимор е водещо пристанище в САЩ, икономиката може да потъне като моста

Изкривени железа вместо натоварени кораби - това плува във водата край пристанището на Балтимор, след като плавателният съд "Дали" се удари в моста "Франсис Скот Кий" и частично го разруши на 26 март. Вече е ясно, че инцидентът е отнел живота на шестима работници, но тепърва се виждат и щетите както за местната, така и потенциално - за националната икономика на САЩ.

Пристанището остава затворено за неопределено време заради блокираното от падналия мост водно трасе. Maersk, чиито контейнери се виждаха на борда на "Дали", обявиха, че няма да обслужват порта, "докато не се потвърди, че преминаването през района е безопасно". Товарите ще се пренасочат през други пристанища, но това може да доведе до забавяния, предупредиха от датската компания.

Това не е подробност от пейзажа. Балтимор е деветото по големина американско пристанище за международни товари. През 2023 г. в него са обработени рекордните 52,3 млн. тона карго на стойност 80,8 млрд. долара.

Балтимор е и водещото пристанище в САЩ за селскостопански и строителни машини, както и за внос на захар и гипс и е второто в страната по износ на въглища. То е и голям разпределителен център за автомобили, контейнери и други товари, като няма конкуренция в САЩ със своите 850 000 обработени превозни средства за миналата година, отбелязва в свой материал CNN.

От тях 100 000 са на Volkswagen, като и от германския автомобилостроителен гигант предупредиха за потенциални забавяния на доставките, тъй като автовозите ще трябва да бъдат товарени на други места. Терминалът, който BMW използва за вноса на своите коли, не е засегнат и ще продължи да работи. Toyota очакват "известен ефект" върху износа на колите.

Икономиката на Балтимор ще усети липсата на моста по-тежко. Според официални данни на щата Мериленд пристанището пряко създава и поддържа 15 330 работни места, както и 139 180 в свързаните с дейността му фирми. Това са над 150 хиляди домакинства, пояснява money.bg.

Между 30 000 и 35 000 коли и камиони минаваха по моста всеки ден, а сега в района на използваните като алтернативни трасета тунели ще има задръствания и освен това няма да има как да се превозват опасни материали. Прехвърлянето на товарите към Филаделфия, Норфолк и Ню Джърси потенциално може да вдигне цената на автомобилния и жп транспорт.

Забавянето на сушата, пък, ще доведе и до забавяне по другите пристанища, а това ще увеличи натиска върху трансатлантическия трафик, предупреждават експерти. Казано най-просто - на източното крайбрежие на САЩ се задава логистичен кошмар.

Според главния икономист на Moody's Analytics случващото се няма да има тежък ефект върху цялата американска икономика, но е важно да се подчертае, че този тип оценки в момента са трудни поради една основна причина - не е ясно колко време пристанището на Балтимор ще остане затворено.

Снимка: БГНЕС