Trenitalia е готова да напусне Гърция, търси се нов купувач

След трагедията в Темпи всичко се обръща с главата надолу

18.03.2024 | 08:24 Редактор: Вяра Димова
Trenitalia е готова да напусне Гърция, търси се нов купувач

В сянката на ужасната катастрофа в Темпи нарастват спекулациите, че италианската FSI, известна още като Trenitalia, е готова да напусне Гърция. Всъщност, имена на потенциални купувачи вече започнаха да се появяват, вариращи от местни купувачи и групи до железопътни организации в Европа, предаде кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.

Досега италианците са изпратили ръководители и влакове от второ ниво в Гърция и виждат, че ще отнеме повече време, за да се изплатят инвестициите, които са направили през 2017 г. През септември същата година беше приключена покупката на "Hellenic Train" за 45 млн. евро. Година и половина по-късно, през 2019 г., компанията придоби "ΕΕΣΤΥ" (компания за поддръжка на железници) за 22 млн. евро.

И ето, че 2023 г. настъпи… Трагедията в Темпи и разрушенията, причинени от урагана "Даниел", нарушиха плановете на италианската компания. В случая с Темпи приходите на групата пострадаха значително, тъй като броят на билетите по линията Атина-Солун беше намален. Още по-сериозна вреда върху имиджа на италианската компания нанесе негативното отношение към управляващия директор на "Hellenic Train" и ветеран в железопътния транспорт Маурицио Капоторто в Следствената комисия.

През 2017 г. италианците решиха да инвестират в Гърция, въпреки многобройните и хронични проблеми на гръцката железница, защото видяха, че с ниски тарифи по централните и безплодни линии ще могат да се конкурират с въздушния транспорт и извън него.

Ето защо Trenitalia създаде услуга, подобна на тази в Рим, базирана на принципите на гръцката железница, и се опита да я предложи на Гърция, за да получи желаните приходи. И всичко вървеше към това, докато не се случи трагедията в Темпи. По-специално приходите от пътници се удвоиха от 36,5 млн. евро през 2021 г. на 65 млн. евро. И тези печалби станаха още по-големи, след като продадоха пет влака "ETR 470 Silver Arrow" на гръцкото си дъщерно дружество за 47,5 млн. евро, възвръщайки си големия дял, който раздадоха през 2017 г.

Така че печалбите може и да са били добри, но на 28 февруари 2023 г. беше написана черна страница в Гърция и в историята на гръцките железници. Поради нарастващите съобщения за произшествия в железниците и оплаквания за проблеми с обучението на персонала, ситуацията в Trenitalia не е идеална.

Големият проблем за италианската група остава един - намирането на купувач, за да може да напусне Гърция.

Снимка: архив, БГНЕС