Индустрия за милиарди: Как потъването на "Титаник" може да носи препитание

Търговските музеи са най-новото предложение на пазара

09.07.2023 | 22:43 Редактор: Юлиан Христов
Индустрия за милиарди: Как потъването на

Злополучните авантюристи, които загинаха миналия месец, опитвайки се да посетят останките на "Титаник", платиха изключителна цена за привилегията: по 250 000 долара всеки. Това едва ли е изненадващо, като се има предвид колко много хора гледат на историята за обречения кораб с интензивно, макар и болно увлечение.

Една печеливша индустрия сега се грижи за тази мания, като търговските музеи са най-новото предложение за онези, които се нуждаят да се докоснат до драмата с "Титаник".

Първи на опашката след трагедията са компаниите, които правеха и разпространяваха кинохроники за прожектиране в киносалони. Няколко дни след потъването, късометражни филми, които твърдят, че показват големия кораб преди съдбовното му пътуване, започнаха да се излъчват в пълни киносалони и театри от двете страни на Атлантическия океан. Единственият проблем? Почти нямаше кадри от кораба.

Действителната филмова индустрия отведе нещата дори по-далеч. По-малко от месец след потъването на кораба, "Спасени от Титаник" излезе по кината. В него участва Дороти Гибсън, американска звезда от нямото кино, която случайно е участвала в съдбовното пътуване на "Титаник". Филмът, изграден около поредица от ретроспекции, показва как Гибсън възпроизвежда преживяването си, докато носи същата рокля, която е носила в онази съдбовна вечер.

До началото на 20-ти век издателите бяха усъвършенствали изкуството да издават "незабавни книги", които претендират да увековечат и документират трагедии. Когато "Титаник" потъна, те не се поколебаха.

Първата незабавна книга излезе в рамките на месец след потъването, последвана от няколко други. Те обикновено твърдяха, че имат някакъв официален печат - "единствената авторитетна книга", твърди една. Отпечатани на евтина хартия и подплатени с пасажи, взети от вестници, тези книги достигнаха до пазара чрез армии от търговци, които ходеха от врата на врата и събираха предварителни поръчки за творбите, които обикновено се продаваха за долар всяка или около 30 долара в днешни пари.

Повече по темата четете в bloombergtv.bg.

Снимка: БГНЕС