Най-големият скелет на динозавър в Европа е открит в заден двор на къща в Португалия

Намерените останки показват, че живият индивид е бил висок до 12 м. и дълъг до 25 м.

30.08.2022 | 22:50 Редактор: Ирена Бакърджиева

Вероятно най-големият скелет на динозавър в Европа беше открит в задния двор на къща в португалския град Помбал. Изследователски екип споделя първите резултати.

Собственикът, чийто заден двор сега е място за разкопки в Помбал, открива фосилизираните кости на динозавъра по време на строителни дейности през 2017 г. След това информира екип от експерти, които веднага започват разкопки в градината му.

През август 2022 г. палеонтолозите откриват още останки от динозавъра, включително скелета на тялото, ребрата и прешлените. Скелетът е от брахиозавър, род завроподи. Четириногият тревопасен динозавър има сравнително малка глава, дълга шия, набити крака и дълга опашка. Намерените останки от животното показват, че живият индивид е бил висок до 12 метра и дълъг до 25 метра.

В историята на Земята зауроподите се считат за най-големите животни, обитаващи сушата. Само няколко вида китове достигат още по-голям размер на тялото. Зауроподите са били една от най-разнообразните и широко разпространени групи тревопасни динозаври. Твърди се, че са изчезнали към края на периода Креда, преди около 66 милиона години.

Международен изследователски екип проучва останките на животното. Докторантът Елизабет Малафая от Факултета по природни науки в Лисабонския университет описва находката като специална: "Необичайно е да се намерят всички ребра на животно по този начин, камо ли в тази позиция, която запазва първоначалната си анатомична позиция. Този тип запазване на фосилни останки от динозаври, особено завроподи, от горната португалска Юра е сравнително необичайно", пише немският Stern.de.

Характеристиките на запазване и разположението на костите са индикация, че други части на скелета биха могли да бъдат разположени на това място. Изследователите искат да разберат дали това е така при по-нататъшни разкопки.

Снимка: Pixabay