Криза и на аналоговия свят: Хартията струва повече от всякога

От началото на годината цената се е повишила със 75 процента

04.11.2021 | 22:00 Редактор: Здравко Черкезов
Криза и на аналоговия свят: Хартията струва повече от всякога

Ефектите от липсата на чипове вече са болезнено ясни. Но сега заплашително се развива нова тенденция –  дефицит в аналоговия свят, който не може без хартията. А една последица от недостига е покачването на цените на вестникарската хартия и хартията за печат на книги. 

Производителите на хартия, които успяха лесно да сменят производството си, промениха продуктовата си гама от хартия към картон, когато на пазара се поръчваха по-малко реклами в пандемията, а вестниците станаха по-тънки. И сега са изправени пред дилемата, че липсва т. нар. отпадъчна хартия, която е необходима за производството на вестникарска хартия. 

В момента отпадъчната хартия струва около 200 евро на тон, което е повече от всякога. От началото на годината цената се е повишила със 75 процента, предава DPA. Освен това много производители в Европа са преустановили дейността си през последните години.

От 2016 г. капацитетът се е свил с общо 8,2 млн. тона. Само шведският хартиен гигант Stora Enso извади от пазара във Финландия капацитет от над един милион тона хартия без наличие на дървесина през 2020 г. и планира да затвори други фабрики или да премине в близко бъдеще към производство на картонени кутии.

Във времена на бум на онлайн търговията картонените кутии са считани за безопасен бизнес, защото всеки закупен онлайн продукт изисква опаковка на продукта и опаковка за доставката. А преминаването от производство на рециклирана хартия към рециклиран картон вече е широко разпространена тенденция.

Намаляването на размера на вестниците по време на кризата с пандемията, когато затварянето на сектора за търговия на дребно доведе до драстичен спад в обема на рекламата, предизвика и изтегляне от пазара на фабрики за вестникарска хартия, които не могат да преминат към производство на картонени кутии.

В случая на вестници, рекламни листовки и книги се наблюдаваше и преминаването към дигитални безхартиени публикации, като например специфични за магазина приложения. Но всеки, който иска да запази хаптичното усещане от прелистването на страниците, ще трябва да бръкне по-дълбоко в джоба си.

Четете повече по темата в Investor.bg

Снимка: Bloomberg L.P.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК