fallback

Пандемията "изтри" близо една трета от въздушните маршрути

Кризата предизвиква мащабно социално и индустриално преустройство

07.12.2020 | 11:01 Автор: Юлия Христова

Преди коронавируса десетилетният бум на авиацията създаде мрежа от близо 50 хил. въздушни маршрута, които пресичаха света. За по-малко от година пандемията е "изтрила" от картата близо една трета от тях, пише Bloomberg.

Затварянето на граници, националните блокади и опасенията от заразяване с Ковид-19 от други пътуващи нанесоха тежък удар на пътническия трафик. В момент, когато хиляди вътрешни и международни връзки изчезват напълно от графиците на авиокомпаниите, светът изведнъж вече не е толкова малък.

Кризата предизвиква мащабно социално и индустриално преустройство, което се случи през половинвековното разширяване на пътуванията по въздух. През идните години бизнес пътуванията и ваканциите в чужбина вероятно ще са свързани с повече спирания на летищата, по-дълги пътувания и може би допълнителен вид транспорт. Дори да бъде открита ефективна ваксина, икономическата реалност на възстановяването може да означава, че някои полети без прекачвания са изчезнали завинаги.

Със затварянето на практика на границите от Европа до Нова Зеландия мнозинството от изгубените маршрути в света неизбежно са трансгранични. Но хиляди вътрешни полети също са спрени, което отразява натиска върху авиокомпаниите у дома в момент, когато съкращават работни места и изтеглят самолети, за да достигнат до обем на разходите, отразяващ потиснатото им положение.

В края на януари 47 756 оперативни маршрута пресичаха света, над половината от които в САЩ, Западна Европа и Североизточна Азия, сочат данни на OAG Aviation Worldwide. До 2 ноември в глобален план е имало само 33 416 маршрута, показват още данните.

В Харви Бей, малък туристически град на Източното крайбрежие на Австралия, местните жители тъгуват за последната им пряка въздушна връзка със Сидни, основния местен и международен изходен пункт на страната.

Полетът бил един от осемте регионални маршрута, които бяха премахнати от Virgin Australia Holdings след фалита й през април под дълговото бреме от 6,8 млрд. австралийски долара (5 млрд. щатски долара).

"Живеем с надеждата, че те ще се върнат“, казва Дарън Евърард, заместник-кмет в областния съвет, който отговаря за икономическото развитие на района. Сред най-тежко пострадалите е местен производител на части за камиони, който разчитал на полета, за да достига до купувачи в Сидни.

Глобална мобилност

Харви Бей, на над три часа с кола от главния град на Куинсланд, Бризбейн, е най-известен като отправна точка на обиколки за наблюдение на китове и пътувания до близкия остров Фрейзър. Полетът от града до Сидни е една от над 14 хил. връзки, които са били закрити в световен мащаб от началото на пандемията, сочат данните на OAG.

Австралийската столица Канбера също е изтрита от международните карти. Градът няма вече директни полети в чужбина, след като Singapore Airlines прекрати услугите си от Сингапур през септември.

"Ще са необходими поне четири-пет години свързаността да се върне на нивото в края на 2019 г.“, казва Субхас Менон, генерален директор на Асоциацията на азиатско-тихоокеанските авиокомпании, която представлява регионални превозвачи, включително Singapore Air, China Airlines и Cathay Pacific Airways. „Някои от тези маршрути може никога да не бъдат възстановени“, смята Менон.

Всичко това подкопава финансовата тежест на авиацията. Но по-трудно ще бъде оценен ударът за приноса на авиокомпаниите към глобалната мобилност и социалните възможности.

Преди коронавируса индустрията осигуряваше 65,5 млн. работни места, над половината от които индиректно чрез туризма, и имаше глобално икономическо въздействие на стойност 2,7 трлн. долара, сочи докладът от 2019 г. „Ползи от авиацията“ на групи в индустрията, сред които и Международната организация за гражданска авиация, която е агенция на ООН.

Цялата статия четете в investor.bg

Снимка: Pixabay

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от Техно
fallback