Нов софтуер ще картографира най-засегнатите точки при бедствия

Сканирането на информацията от социалните мрежи може да се окаже ключово за оказването на помощ.

13.11.2013 | 15:35
Нов софтуер ще картографира най-засегнатите точки при бедствия

При бедствия като тайфуна, който помете Филипините, пресяването на важната и вярна информация от противоречивите твърдения е особено сложна задача, която стои пред спасителните екипи. А социалните мрежи могат само да влошат нещата.

Твърде често потребителите споделят това, което други са публикували, но не добавят никаква нова информация за случващото се в бедстващите райони. Поради това ориентирането в толкова много информация може да се окаже сериозен проблем, съобщава The Wall Street Journal.

Ето защо швейцарецът Патрик Майер търси начин да реши проблема с нов подход, наречен социално картографиране. С помощта на комбинация от доброволци и алгоритми за филтриране на хаотичните съобщения, той се опитва да предоставя на спасителните екипи подробна карта на това къде трябва да бъдат и какво точно трябва да правят.

Системата на 35-годишният Майер в момента работи с пълни сили за оказване на помощ след бедствието, което връхлетя Филипините.

Идеята е да се използва софтуерна платформа наречена MicroMappers, която да открива полезната информация чрез филтриране на определени ключови думи. Доброволци усъвършенстват процеса, като допълнително маркират и класифицират туийтовете според тяхното съдържание, независимо дали са призиви за помощ, съобщения за материални щети или за недостиг на медицински консумативи. В бъдеще платформата ще бъде доразвита, така че да „знае“ какво точно трябва да търси в интернет.

Случилото се във Филипините вероятно ще бъде тест за софтуера. Предположенията са, че тайфунът Хаян е причинил поне 10 000 смъртни случая само в областта Лейте, която е най-засегната от бурята, заяви началникът на полицията Елмър Сория.

Когато телефонните мрежи и електрозахранването постепенно бъдат възстановени, ще има повече новини за сериозността на ситуацията, обясниха властите. Това предполага, че именно в този момент MicroMappers може да бъде тествана в най-голяма степен.

И преди Майер е работил с доброволци по подробното проследяване на случващото се при бедствия. Благодарение на усилията на екипите му са създадени дигитални карти, които са помагали на спасителите да стигат бързо до най-проблемните точки след земетресението в Хаити през 2010 г.

MicroMappers дава ясна представа къде е необходимо да се достави чиста вода, да се решат въпросите с електрозахранване и какви медицински консумативи са необходими в помощ на пострадалите. От ООН смятат, че това е добър начин за запълване на пропуските.

Google пък използва информацията, за да създаде собствена карта на кризата във Филипините. Този път компанията е пуснала и уебстраница за търсене на хора, така че бедстващите да могат да се свържат с близките и роднините си. Всеки потребител може да отбележи, че е намерил човек, обявен за изчезнал, или да предостави информация за някого. От събота вечерта досега услугата се използва за проследяването на около 400 души.

Първото изпитание на MicroMappers се провежда по време на земетресението, което разтърси региона Балучистан в Пакистан през септември тази година. Бедствието причини смъртта на повече от 800 души. Майер твърди, че тогава системата не е получила много полезна информация от Twitter, тъй като в региона интернет и социалните мрежи все още не са много разпространени.

Филипините обаче предлагат много по-различна среда. Около 36% от 100-те млн. души в страната редовно използват интернет, а много от тях чрез мобилни устройства като смартфони и таблети. Още по-добрата новина е, че мнозина са запалени потребители на социалните мрежи Twitter, Facebook и Instagram.

Ето защо Майер се надява, че потокът от информация в социалните мрежи може да помогне за изграждането на по-подробна картина на бедствието и да предостави ценна информация на спасителните екипи.

Една от важните промени в софтуера е, че данните се филтрират чрез контролен списък, предоставен от ООН. Той включва искания за помощ и данни за щетите по инфраструктурата. Самите доброволци също могат да работят в движение, ако използват мобилни приложения.

Майер твърди, че по проекта има още да се работи и предстои да бъде подобрен.

Как изглежда бедствието във Филипините от Космоса вижте в материала на Bloomberg!