Спорни текстове нарушават правата на пасажерите

Европейската комисия се е заела да сложи ред в противоречивите нормативи.

17.02.2012 | 14:55
Спорни текстове нарушават правата на пасажерите

Европейската комисия се е заела да сложи ред в противоречивите текстове, свързани с правата на потребителите при пътуване със самолет.

Наредби от 2004 и 2006 не само че се разминават, а дори имат дискриминационен характер. Например, в регламент от 2006 има пропуски в термините "хора с увреждания" и „хора с ограничена подвижност. Абсурдното тук е, че бременните и възрастните се третират към вторaта група.

В момента, ако пътник си купи билет като част от туристически пакет, при фалит на авиокомпанията, може да търси правата си. В същото време, ако билетът е закупен извън пакет – пътникът няма основания да търси компенсация. 

Настоящите разпоредби още гласят, че пътуващите имат право на обезщетение, в случай на отменен полет, но не и ако е закъснял. Депутатите ще искат в случай на анулиран полет, компанията да осигурява трансфер на пътниците, ако са съгласни.

Всички евродепутати са категорични, че е необходима спешна корекция на остарелите и несинхронизирани правила в авиационния сектор.

Сред обсъжданите промени е закупените билети да могат да се прехвърлят на друго лице, без да се плаща допълнителна такса и да отпадне таксата за чекиране. Подадените жалби също са взети предвид в дебатите.

Хората най-често се оплакват от прекалено дългите сроковете за отговор и липсата на пунктове за оплаквания на летищата. Предложенията в тази насока са протоколът за изгубения багаж да се третира като жалба и да не се изискват допълнителни писмени възражения към превозвача.

Предложенията могат да бъдат законодателно уредени и да влязат в сила най-късно след три години. Поне година и половина ще е нужно текстовете да минат през съответните комисии и за дебат в Европейския парламент, поясни за Bulgaria On Air евродепутатът Антония Първанова.

За периода 2005-2010 тройно е нараснал броят на жалбите от авиокомпании, заяви Игнат Арсенов, директор на Европейският потребителски център към Комисията за защита на потребителите.

През 2010 клоновете на центъра в Европейския съюз са разгледали 71 000 случая, очаква се също толкова да бъдат и през тази година. Две трети от оплакванията са за отказан достъп до борда на самолета.