България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Пълна проверка на бомбоубежищата у нас... къде ще се крием при заплаха?

При екстремни ситуации в тунелите и станциите на метрото могат да бъдат скрити хиляди, смята Стоян Братоев

02.04.2018 | 08:52 Редактор: Велислав Филипов
Пълна проверка на бомбоубежищата у нас... къде ще се крием при заплаха?

Премиерът Бойко Борисов разпореди пълна проверка на бомбоубежищата на територията на три области. Едни видяха в това знаци, свързани с международните скандали и обтегнатите отношения на Русия със Запада. От Министерски съвет пък поясниха официално, че  те не са разпореждали проверка, а това е рутинно действие на Софийска област, община Самоков и община Ботевград.

Вицепремиерът заяви, че това е рутинна проверка и няма връзка със скандала "Скрипал", каквито спекулации се появиха в социалните мрежи. Той беше категоричен, че убежищата са собственост и отговорност на областните управи.

Според бившия директор на "Гражданска защита" Андрей Иванов бомбоубежищата в страната се изграждат главно след ВСВ за укриване на населението при бомбена или ядрена заплаха.

"Типичното бомбоубежище е с тухлена конструкция, масивен насип и е добре оборудвано. Проблемът в България е липсата на финансови средства. Ако се поддържат съгласно изискванията, те ще могат да предпазят населението от нападение с ядрено и химическо оръжие. Ако кажа обаче, че състоянието им е идеално - ще излъжа", уточни Иванов в "България сутрин".

Той твърди, че все пак е облекчение, че при бомбена заплаха могат да бъдат ползвани метрото и някои подлези.

"За всяка община би трябвало да има изготвен отчет за укриване на населението по време на война. Под всяка сграда, строена преди 90-те години, има бомбоубежище. Ако се поддържат всички, ще може цяла София да се скрие без проблем", отбеляза бившият директор на "Гражданска защита".

По думите на изпълнителния директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев при екстремни ситуации в тунелите и станциите на метрото могат да бъдат скрити хиляди.

"Едно от изискванията при строежа на метрото е конструкцията да издържа на ударна вълна. Има и необходимите вентилационни системи и специален водопровод, отделен от централния. Всичко, което е необходимо, е подсигурено", подчерта Братоев пред Bulgaria ON AIR.