България сутрин

Всеки делник от 7:00 часа
още

Юл. Петров: Реформата в образованието не е заложена, както трябва

Покрай политическия дебат фокусът на реформата се измести, смята Лилия Кръстева

01.02.2016 | 10:30 Редактор: Ирина Георгиева
Юл. Петров: Реформата в образованието не е заложена, както трябва

Реформата в образованието се намира в риск не заради безсмислените рокади в МОН, а заради това, че не е заложена, както трябва. Това коментира Юлиян Петров от Синдикат "Образование" към КТ Подкрепа в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR. Според него има много подходящи наследници за поста на проф. Тодор Танев.

"Днес ще говорим най-вече за учебници и учебни програми. Мисля, че това е акцентът и заради това беше поискана оставката на професор Танев. Истината е една и тя е много ясна - този екип беше използван за нещо да обере един буфер от обществено напрежение, но не в системата на образованието, а въобще да спаси всички системи. Може би и да спаси здравния министър, защото се очакваше той да подаде оставка." - смята Петров.

Покрай политическия дебат фокусът на реформата се измести, добави от своя страна Лилия Кръстева от Центъра за приобщаващо образование. Според нея фокусът трябва да попадне върху детето и неговите нужди.

Няма един най-добър модел на образование, посочи от своя страна Гаяне Минасян от Академия за родители. Според нея системата така трябва да се устрои, че да има плурализъм, докато в момента има монопол от страна на държавата. Новият закон затвърждава монопола, смята тя.

В България има много и разнообразни учебници, докато ние не искахме това да е така, подчерта Петров. По думите му в момента има много учебници, които трудно могат да се контролират. Двадесетте учебници по един предмет едва ли ще помогнат на един учител да използва нови методи, да бъде по-иновативен и да докосне ученическата душа, добави той.

"Каква е целта на учебниците и каква е целта на образованието? В Закона доста ясно са поставени принципите и целите на образованието и ми се иска да привлека вниманието към тези, които поставят личностното развитие на детето, потребностите на учителя да отговаря на различието в класната стая. Именно принципът за приобщаващо образование, принципът за равнопоставеност и тези за развитието на различните компетентности на учениците. Именно това налага това учителят да не се ограничава с един или много учебници, а по-скоро да се стреми да отговаря на потребностите на учениците в класната стая." - коментира от своя страна Кръстева.