България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Как да разберем дали отглеждаме тийнейджър, който проявява лидерски качества

Не повече от 5% от децата в един клас проявяват лидерски качества

15.09.2015 | 11:18 Редактор:
Как да разберем дали отглеждаме тийнейджър, който проявява лидерски качества
Как да разберем дали отглеждаме тийнейджър, който проявява лидерски качества

Лидерските качества са видими още в ранна детска възраст, коментира Милена Хаджииванова, управител на консултантската компания H-Vision в Сутрешния блок на България Он Ер. По думите й колкото по-рано се улови лидерството и се даде възможност и канал на входяща изява на тези качества, толкова по-добре за родителите, детето, училището и обществото.

"Родителят може да наблюдава различни сигнали, но разбира се това може да се случва и в училище. Това, което искаме да направим като проект е специален център с оценка, който да обследва компетенции, които са свързани с лидерството. Много сложно звучи, но това са различни активности, в които децата като участват показват доколко имат качества на лидер." - обясни Хаджииванова.

Подобни качества започват да се изявяват в най-ранна детска възраст, но това не е необходимо да се канализират в програма, смята Хаджииванова. Според нея тийнейджърската възраст между 13 и 15 години е подходяща да се наблюдават тези лидерски качества и да се вкарат в съответните програми, така че да могат да ги развиват. По думите й обаче не повече от 5% от децата в един клас проявяват лидерски качества.

"Подборът на участниците в подобна програма е на база на различни психологически методики и личностни въпросници и активности, които вкарват децата в симулации и ролеви игри, така че да наблюдаваме до колко в тях има потенциал." - уточни Хаджииванова.

Импулсът, който често е свързан с агресия е почти същия, който може да бъде конструктивно използван и да накара един човек да стане лидер - самочувствие и желание да бъде лидер, смята Хаджииванова. Тя смята, че е наложително обучението на учителите да откриват и работят с такива деца.

Чуйте: