България сутрин

Начален часВсеки делник от 9:30 часа
още

Explorer: Стипендии от 36 000 евро и международни стажове за програмисти

Анна-Мария Халачева и Александър Коджабашийски за възможностите в работата с AI

05.12.2025 • 11:01 Редактор:
Сподели във Facebook Изпрати в Mesanger Изпрати в Mesanger

Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет отваря кандидатстването за новото издание на програмата Explorer – инициатива, която предлага стипендии от 36 000 евро и възможност за платени стажове в световни технологични компании.

"Голямото предимство на програмата е, че студентите, които участват в нея и са в начален етап на бакалавърската си степен по информатика, започват още от самото начало да правят стажове при нас и да участват в научни разработки. Тоест, докато правят първите си стъпки в информатиката, те се запознават с теорията за изкуствения интелект и получават практически упражнения, като едновременно с това биват ръководени от екипи на световно ниво", каза докторантът от INSAIT Анна-Мария Халачева в студиото на "България сутрин".

По думите ѝ това се случва под ръководството на професори и докторанти с опит от най-престижните университети в света – институции като ETH Цюрих, Виенския университет, Оксфорд, Кеймбридж и водещи американски университети.

Тя подчерта, че всичко това е достъпно в България – нещо, което само преди няколко години е изглеждало немислимо.

"Кандидатстването в програмата има своя структура. Не можеш просто да решиш и да отидеш. Първо се кандидатства с резюме и мотивационно писмо, след което институтът прави вътрешен подбор. След това има три интервюта, всяко с различен човек и на различна тематика, и на база на тези интервюта се определят финално приетите участници", поясни един от участниците в програмата – Александър Коджабашийски, в ефира на Bulgaria ON AIR.

Той уточни, че в момента работи по проект, ръководен от Халачева, свързан с компютърно зрение – област в изкуствения интелект, която става все по-актуална.

Халачева отбеляза, че ролята на ментора е да ориентира студентите в различните научни теми, да оцени нивото им и да подбере подходящи материали и задачи.

Коджабашийски допълни, че тази подкрепа е безценна, защото младият човек "не знае какво не знае". Според него процесът на обучение се ускорява значително, когато до теб стои опитен изследовател, който показва правилната посока.

"С всеки участник представяме различните сфери, по които те могат да работят, за да изберат коя им е най-интересна. След това се синхронизираме с участника, за да определим какви материали да му предоставим и по какъв начин да подходи, за да се запознае с темата и да разбере как ще протече програмата, когато се включи в проектите, спрямо неговия опит и знания към момента", коментира Халачева.

Александър сподели, че го привличат предизвикателствата в изкуствения интелект извън добре познатите езикови модели. Той вижда по-голям потенциал в динамичните и по-слабо изследвани области – тези, които "чупят стандартите".


  • Последни
  • Четени
България сутрин виж всички Виж всички
Четени виж всички Виж всички
Последни новини виж всички Виж всички