fallback

Как да съхраним и пренесем традициите през времето?

Коментар на Елена Каменарова

24.12.2014 | 10:56 Автор: Ирина Георгиева

Българинът е жаден за откриването на културните си корени, както и да намери себе си в тях. Това коментира Елена Каменарова, управител на Фондация "Леб и вино" в Сутрешния блок на България Он Ер. Според нея обаче през последните 50-100 години границата между традицията и кича е тънка и постепенно се изтрива.

"Би било добре да потърсим корена на традицията. Винаги да търсим това, което всъщност е в нейното начало и в нейната основа. След това сами да го изградим и сами ще открием кое всъщност е най-важното за запазване на тази традиция и кое всъщност е кичът." - коментира Каменарова.

Кичът винаги е нецелесъобразен и самоцелен, смята Каменарова. Според нея той винаги по някакъв начин кара хората да извършват допълнителни действия, които не са свързани с функцията на дадената традиция, не са свързани с празника.

Ние сме материални хора, които имат нужда от бита си, съществуването си и т.н. Да се олицетворим със заобикалящата ни среда, с това, което се случва, с това, което продаваме, потребяваме и т.н. Самата традиция, когато се опитваме да я пренасяме и когато се опитваме да я почистим от , не от ненужните битовизми, защото те са нужни, но е хубаво те да бъдат в едно ограничение, което просто да задоволява нуждите ни, чисто и функционално, както е било едно време." - смята Каменарова.

Трапезата за Бъдни вечер не е по-различна от всяка друга, освен, че на нея ястията трябва да са постни, подчерта Каменарова. 

"Това е традицията, а всичко друго са поверия. Едни такива излишни прескачания какво точно да сложим, какви ястия и да няма нещо излишно, да не се завърти на определена страна - това за мен вече навлиза в едно суеверие, което е малко ненужно. Смятам, че дори е нежелано и за по-малките." - смята Каменарова.

"Със съпруга ми се шегува, че Балканите са едно голямо село, разделено на различни махали като всяка се опитва да присвои или да почувства горд от това, което има. Патриотизмът е хубава черта, добре е да ценим историята, предците, но народните обичаи са в една православна, християнска култура и е хубаво преди всичко да се наречем християни, а след това да влагаме народните обичай, защото те са в следствие от народокултурата на един човек." - допълни Каменарова.

Комерсиализацията е начина на общуване в днешно време и няма как да се избегне, подчерта Каменарова.

"Без нея няма как да се продължи нататък, тоест бизнесът, комерсът и търговията - те са неизменни, винаги ще бъдат.  Няма как да живеем само на въздух. Лошото в т.н. комерсиализация, когато се употребява в отрицателен контекст е, че кичът се прави за неосведоменият потребител, за да бъде консумиран даден продукт, а не се възпитава самия потребител. Щеше да е хубаво да се работи в посока народната култура." - обясни Каменарова.

Фондацията "Леб и вино" е едно естествено продължение на формация "Леб и вино", което сме ние като артисти, обясни Каменарова. По нейни думи дейността й се заключава в това, че през последните десет и повече години се проявява постоянство в издирването, популяризирането и научаването на живо на песни и хора в техния чист вид, в начина, по който са се употребявали, а не в сценичните им варианти. Също така се създават събития, възстановки, които са некомерсиални.  В дейността на формацията се включва и обучение на деца и възрастни.

Чуйте:

 

fallback
Още от България сутрин
fallback