България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Заедно избираме дума на годината, вече има любопитни предложения

Организаторите д-р Павлина Върбанова и Доротея Николова разкриха подробности в "България сутрин"

08.01.2024 | 08:10 Редактор: Тодор Петров

За трети път със специална кампания ще определим коя е думата на отминалата 2023 година. От днес до 15 януари всеки ще може да направи своите предложения.

"Публикувахме пост във Facebook, в който призовахме всеки да даде своите предложения за думи на изминалата 2023 година. Всеки може да напише своите предложения, дори вече да се срещат в коментарите. Накрая ще преброи всички предложения и ще съставим списък с 30-те думи с най-много гласове. След това жури ще излъчи 10 предложения, които ще включим в анкета на сайта", обясни създателят на платформата "Как се пише" д-р Павлина Върбанова в "България сутрин".

Тя посочи, че интересът на обществеността нараства и още през декември организаторите са били потърсени за думите на англоезичните речници.

"Думите при нас се определят от хората. Стараем се да съдействаме активно в този процес. В петчленното жури, което ще отсее 10 думи от 30-те най-често срещани, се включват моя милост и г-жа Върбанова, доц. Георги Лозанов, г-жа Веселина Седларска и Иван Ланджев - поет и есеист.

Преподавателят по български език и литература Доротея Николова уточни, че вторият етап ще протече от 15 до 20 януари, когато "ударно трябва да гласуваме в анкетата на сайта "Как се пише". 

"Не чакайте последния момент. Нашето изследване е своеобразен лакмус за това как гласуваме", подчерта тя пред Bulgaria ON AIR и разкри, че за момента сред най-често срещаните думи са "сглобка", "некоалиция", "дерогация". Сред тях е и думата "времеубежище".

"Нас ни интересуват много обществените процеси, социалните процеси и какво правим заедно. Което е много интересно, защото в същото време ние сме разединени, имаме проблеми с това да живеем добре заедно. В англоезичния свят са думи, които повече вълнуват индивидуалността", каза още Николова.

Новото тази година е, че организаторите опитват да привлекат към гласуването повече млади хора чрез инфлуенсъри. Ще ползват и данни, които стъпват на обширен медиен анализ - най-често употребяваните думи в медиите. Ще предоставят класация на най-често споменаваните личности в медиите. За целта ще изследват 9600 източника на български език.

Гледайте целия разговор във видеото.