Проект за превенция на насилието в училище започна Институтът по социални дейности и практики. Той обхваща 8 училища в страната, 5 от тях са в София.
"Обхващаме основните зони, където децата са обект на тормоз. Целта е да предизвикаме промяна в социалните норми, така че да намалим насилието в училище. Говорим какво се очаква от момичетата, момчетата, отношенията между тях, които водят до насилие - обсъждаме вредните норми, дали самите те да имат властта да ги променят", обясни изпълнителният директор на Института по социални дейности и практики Звездица Ковачева в студиото на "България сутрин".
По последни данни всяко шесто дете е било подложено на физически тормоз в училище, 35% са били обидени в клас.
Първата цел на проекта е да провокира учениците да покажат своите емоции.
"Той е включен като превенция в проект "Приятел в училище". Началото на този проект беше много успешно, учениците влязоха в осмите класове, станаха разпознаваеми със своята дейност, техният проект ще бъде включен в училищната практика", добави училищният психолог Дафина Йотова пред Bulgaria ON AIR.
По думите ѝ често самите учители забелязват проблемите и ги насочват към училищния психолог, но не всеки ученик е склонен да разговаря с него.
"Има страх, че могат да бъдат етикетирани, казват "аз да не съм луд, че отивам при психолога". Учениците започнаха да идват покрай проекта, за да търсят сами помощ, когато има конфликт. Това е втора година, в която тече проектът. Знаят, че може да бъде решен проблемът не само с агресия, но и с помощ", допълни психологът.
Лора Тафраджийска, която влиза при своите връстници и по-малките ученици в училището си, има пряко наблюдение върху поведението им в различни конфликтни ситуации, до които са стигнали.
"На срещи в по-малките класове правим игри за опознаване, караме всеки да каже нещо за себе си, решаваме казуси, представяме ситуация и виждаме как ще реагират, ако се случи някакво насилие в техния клас", каза Лора.
Ученичката поясни, че при конфликт първо се търси решение в рамките на "Приятел в училище" и ако се установи, че проблемът е по-голям, ги насочват към училищния психолог.
Звездица Ковачева подчерта, че децата разпознават всички форми на тормоз, включително и кибертормоза като част от тяхното ежедневие.
"Учениците трудно споделят с възрастните, защото нямат доверие в тях и в институциите. С всички тези инициативи бихме подпомогнали доверието, да имат уменията и смелостта да споделят, за да не бъдат още повече обект на тормоз и да се опитват сами чрез насилие да решават конфликти", каза още Ковачева.
Гледайте целия разговор във видеото.
С поглед към Милано: Алберт Попов открива сезона на 16 ноември
Кабинетът със спешни мерки заради риск от блокиране на плащания, свързани с „Лукойл“
Нарушеният слух в бъдеще може да се лекува с…виагра?!
Повишена функция на щитовидната жлеза при деца - на какво може да се дължи?
Стомашни болки при деца - кога става дума за язва и гастрит?
Хранене и спорт при диабет
Екипажът на „Шънчжоу-20“ се върна на Земята
Извънземен живот в системата K2-18: Шансовете за това са големи
Китай откри първата фабрика за масово производство на летящи таксита
Blue Origin успешно върна първата степен на ракетата New Glenn
Строят медицински център срещу стадион „Локомотив“ във Варна?
Русия осуети украински заговор за убийството на високопоставен руски държавен служител
Асен Василев за Спецов: Това е някаква доста лоша шега на правителството
Дългоочакваният особен управител в "Лукойл" е... Румен Спецов
Административният съд във Варна остави без движение шест дела за ветрогенераторите край Аврен
Великобритания позволи изключение от санкциите за "Лукойл Нефтохим"
По-жизнената икономика на еврозоната прикрива ярко разделение между страните членки
Приоритетите на КФН – мултифондове, първични продажби на ДЦК на БФБ, крипторегулации
Американските санкции удрят и доставките на руски петрол до Китай през Северния морски път