Проект за превенция на насилието в училище започна Институтът по социални дейности и практики. Той обхваща 8 училища в страната, 5 от тях са в София.
"Обхващаме основните зони, където децата са обект на тормоз. Целта е да предизвикаме промяна в социалните норми, така че да намалим насилието в училище. Говорим какво се очаква от момичетата, момчетата, отношенията между тях, които водят до насилие - обсъждаме вредните норми, дали самите те да имат властта да ги променят", обясни изпълнителният директор на Института по социални дейности и практики Звездица Ковачева в студиото на "България сутрин".
По последни данни всяко шесто дете е било подложено на физически тормоз в училище, 35% са били обидени в клас.
Първата цел на проекта е да провокира учениците да покажат своите емоции.
"Той е включен като превенция в проект "Приятел в училище". Началото на този проект беше много успешно, учениците влязоха в осмите класове, станаха разпознаваеми със своята дейност, техният проект ще бъде включен в училищната практика", добави училищният психолог Дафина Йотова пред Bulgaria ON AIR.
По думите ѝ често самите учители забелязват проблемите и ги насочват към училищния психолог, но не всеки ученик е склонен да разговаря с него.
"Има страх, че могат да бъдат етикетирани, казват "аз да не съм луд, че отивам при психолога". Учениците започнаха да идват покрай проекта, за да търсят сами помощ, когато има конфликт. Това е втора година, в която тече проектът. Знаят, че може да бъде решен проблемът не само с агресия, но и с помощ", допълни психологът.
Лора Тафраджийска, която влиза при своите връстници и по-малките ученици в училището си, има пряко наблюдение върху поведението им в различни конфликтни ситуации, до които са стигнали.
"На срещи в по-малките класове правим игри за опознаване, караме всеки да каже нещо за себе си, решаваме казуси, представяме ситуация и виждаме как ще реагират, ако се случи някакво насилие в техния клас", каза Лора.
Ученичката поясни, че при конфликт първо се търси решение в рамките на "Приятел в училище" и ако се установи, че проблемът е по-голям, ги насочват към училищния психолог.
Звездица Ковачева подчерта, че децата разпознават всички форми на тормоз, включително и кибертормоза като част от тяхното ежедневие.
"Учениците трудно споделят с възрастните, защото нямат доверие в тях и в институциите. С всички тези инициативи бихме подпомогнали доверието, да имат уменията и смелостта да споделят, за да не бъдат още повече обект на тормоз и да се опитват сами чрез насилие да решават конфликти", каза още Ковачева.
Гледайте целия разговор във видеото.
Археолози откриха огромна подводна структура край Франция
Експерти изследват слънчевото магнитно поле с помощта на AI
Доц. Николай Димитров: Българинът е песимист по природа
9 храни против деменция
Чрез микропластмасата се разпространяват опасни бактерии
Клиника по неврохирургия в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ отпразнува своята 20-годишнина
Защо се будим малко преди алармата?
Наследствена ли е шизофренията?
Част от амазонската тропическа гора вече е частна собственост
На повърхността на луната на Юпитер – Европа, е забелязан гигантски черен „паяк“
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Хиляди протестираха в Румъния против корупцията
Румен Радев на Ханука: Да помним поуките от миналото
Мехмед Дикме предрича сблъсък между Борисов и Пеевски
Киселова каза в прав текст кое е съборило кабинета
Ива Митева: ИТН прекрачиха една граница, от която няма връщане назад
Мелони: Европа трябва да приеме новата стратегия за сигурност на Тръмп
"Булгаргаз" предлага поевтиняване на природния газ с над 3% за януари
Египет предлага арабските държави да координират енергийните покупки в извънредни ситуации
Кадър на деня за 14 декември