Проект за превенция на насилието в училище започна Институтът по социални дейности и практики. Той обхваща 8 училища в страната, 5 от тях са в София.
"Обхващаме основните зони, където децата са обект на тормоз. Целта е да предизвикаме промяна в социалните норми, така че да намалим насилието в училище. Говорим какво се очаква от момичетата, момчетата, отношенията между тях, които водят до насилие - обсъждаме вредните норми, дали самите те да имат властта да ги променят", обясни изпълнителният директор на Института по социални дейности и практики Звездица Ковачева в студиото на "България сутрин".
По последни данни всяко шесто дете е било подложено на физически тормоз в училище, 35% са били обидени в клас.
Първата цел на проекта е да провокира учениците да покажат своите емоции.
"Той е включен като превенция в проект "Приятел в училище". Началото на този проект беше много успешно, учениците влязоха в осмите класове, станаха разпознаваеми със своята дейност, техният проект ще бъде включен в училищната практика", добави училищният психолог Дафина Йотова пред Bulgaria ON AIR.
По думите ѝ често самите учители забелязват проблемите и ги насочват към училищния психолог, но не всеки ученик е склонен да разговаря с него.
"Има страх, че могат да бъдат етикетирани, казват "аз да не съм луд, че отивам при психолога". Учениците започнаха да идват покрай проекта, за да търсят сами помощ, когато има конфликт. Това е втора година, в която тече проектът. Знаят, че може да бъде решен проблемът не само с агресия, но и с помощ", допълни психологът.
Лора Тафраджийска, която влиза при своите връстници и по-малките ученици в училището си, има пряко наблюдение върху поведението им в различни конфликтни ситуации, до които са стигнали.
"На срещи в по-малките класове правим игри за опознаване, караме всеки да каже нещо за себе си, решаваме казуси, представяме ситуация и виждаме как ще реагират, ако се случи някакво насилие в техния клас", каза Лора.
Ученичката поясни, че при конфликт първо се търси решение в рамките на "Приятел в училище" и ако се установи, че проблемът е по-голям, ги насочват към училищния психолог.
Звездица Ковачева подчерта, че децата разпознават всички форми на тормоз, включително и кибертормоза като част от тяхното ежедневие.
"Учениците трудно споделят с възрастните, защото нямат доверие в тях и в институциите. С всички тези инициативи бихме подпомогнали доверието, да имат уменията и смелостта да споделят, за да не бъдат още повече обект на тормоз и да се опитват сами чрез насилие да решават конфликти", каза още Ковачева.
Гледайте целия разговор във видеото.
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден
Димитър Манолов: Не ми харесва, че са замразени обезщетенията за безработица
Специализирана акция в Бобов дол доведе до изземането на осем кг марихуана
Защо Швеция предлага безплатен престой в тиха горска хижа?
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Гуцанов праща социалните по наводнените места в Бургаско
Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
Надзорният съвет на НОИ одобри единодушно проекта за бюджет на ДОО
Естония гради отбранителна индустрия по собствени правила
Американският пратеник Кийт Келог: Мирното споразумение за Украйна е много близо
Китайската централна банка увеличава златните си резерви за 13-и пореден месец