fallback

Брутална детска агресия: Контролът и семействата липсват, учителите трябва да бъдат по-активни

Коментар на специалиста по ранно детско развитие Анна Влаева и психолога Димитрина Проданова

07.01.2022 | 08:39 Автор: Жаклина Иванова

Случаите на насилие между деца отново зачестиха. През последните няколко дни от кадри в социалните мрежи станахме свидетели на побой над 13-годишно момче в столичния квартал "Лагера", а след това и на друг случай от кв. "Надежда".

"Откъде идва агресията, можем да търсим причините на много места. Можем да ги търсим в семейството. Когато вкъщи има някаква агресия, макар и само словесна, тя се изразява и при децата. Можем да търсим причината и в локдауна, изолацията. Това са големи деца, които са били много дълго време изолирани вкъщи с компютрите си. Те са били на училище онлайн, но никой не знае какво са правили в свободното си време", посочи специалистът по ранно детско развитие Анна Влаева в студиото на "България сутрин".

Детският психолог Димитрина Проданова коментира, че системите в случая са няколко - семейство, училище и социум.

"Върху тези деца влияят моделите на обществото, както и моделите, които им задават социалните мрежи. Тук има специфики, които трябва да търсим, които провокират децата да се вкарват в такива ситуации. Не зачестява насилието от деца към деца, сега просто го виждаме. Най-бруталното е, че е заснето", изтъкна тя.

И двете са категорични, че е възможно компютърните игри и социалните мрежи да провокират в някаква степен агресия.

"Има един много важен аспект на социалните мрежи и той е, че всеки човек там става медия. Той има трибуна, от която да се изкаже. Децата смятат, че там може да изявяват себе си. Има едно объркване на ценности. Героизмът и смелостта, които би трябвало да са едни коренно различни като проява ценности, в момента за тези деца са бой, насилие, унижаване на себеподобен", изтъкна Влаева пред Bulgaria ON AIR.

Специалистът по ранно детско развитие смята, че точно зад тази възрастова група деца семействата и контролът липсват.

"Училището не е институция, която трябва да научи децата ни как да смятат и пишат. То е водещо, като институция, която да учи децата ни как да си взаимодействат", уточни детският психолог.

Според Влаева трябва да обърнем внимание и къде децата са виждали подобни "практики".

"Ние трябва да се променим. Ние сме модел. Говорим за едни младежи, които отдавна са се дистанцирали от родителите си", добави Проданова.

И двете са на мнение, че са нужни по-чести срещи с психолози в училище, както и специални часове. Психологът уточни, че трябва учителите да вземат по-активна роля, да се фокусират върху това как да общуват с децата.

Гледайте целия разговор във видеото.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от България сутрин
fallback