fallback

Тодоров: Само КЗК може да каже дали има картел при горивата

Иво Тодоров, председател на АБИ

03.09.2015 | 11:55 Автор: Дориана Ранкова

Докато няма становище на оторизиран орган, в случая КЗК, не може да се твърди от никой, че има картел при горивата, коментира изпълнителния директор на Асоциацията на българските износители.

Логиката в цените на борсовите суровини е различна от тази на бързооборотните стоки, коментира Тодоров. Динамиката на краен продукт като бензина не може да следва динамиката на суровината. От гледна точка на потребители сме ощетени, но пък и не веднага след като се покачи цената на петрола бензин и дизел се покачват със същия процент.

Важно е да се има предвид тъй като никой не знае каква е цената на рафиниран един тон дизел у нас и какви са във Франция. Имайки предвид какви са производствените мощности в България от 70-те години, Тодоров изказа предположение, че производствените разходи във Франция най-вероятно са по-ниски.

Разбира се е от значение и каква суровина се ползва, като в България единствената рафинерия работи с руския петрол урал.

Той съдържа много по-високо съдържание на сяра и изисква повече разходи, за да се покрият параметрите на евро дизела. А за българския вътрешен пазар втора рафинерия е безмислена, и сега единствената у нас работи почти изцяло за износ.

Въпросът е защо не сме създали добри условия, за да има интерес и от други компании да строят рафинерия на нашето море. Продажбата в миналото на единствената рафинерия у нас също е важен въпрос, на правителствено ниво това се очаква да е било преценено достатъчно адекватно, коментира Иво Тодоров.

Има и други рафинерии в Европа, всеки може да достави до тук, затова компаниите сами решават откъде да купуват. Засега очевидно са решили да купуват от тази у нас, допълни експертът.

 

Коментар и за потенциала на българския износ и държавите, с които България засилва търговията си, може да видите в следващия видео материал:

Investbook с водещ Дориана Ранкова

 

 

fallback
fallback