В предаването "Брюксел 1" гостуват евродепутатите Искра Михайлова и Андрей Новаков.
Темата на разговора е забраната за производство на автомобили с бензинови и дизелови двигатели в ЕС.
"От 1 януари 2036г. в Европа ще бъде забранено производството на конвенциални автомобили с бензинови и дизелови двигатели. С други думи не можеш да си купиш нова кола в Европа. Посоката е ясна, според мен до този момент ще се стигне и много по-рано. След като се запознаят с идеята на ЕК за новите норми за екологичност Евро 7, никой няма да инвестира в такива технологии за още 10 години. Изискванията са такива, че от ауспухите на автомобилите трябва да излиза по-чист въздух отколкото влиза в двигателя. Може би ще използваме автомобилите, за да обикалят градовете и да пречистват въздуха. Много от европейските производители ще се откажат да произвеждат такива коли преди 2035г.". Това коментира евродепутатът Андрей Новаков от ЕНП.
Искра Михайлова, евродепутат от "Обнови Европа" е на друго мнение.
"По-конкретно ще бъде забранена продажбата. Автомобилните заводи ще могат да произвеждат такива автомобили, ако не ги продават в Европа. Нека кажем и че ЕК излезе с ново предложение, което касае автобусите и тежкотоварните автомобили. Предложението е с почти аналогични изисквания, които обаче са малко по-отдалечени във времето, тъй като при тях горивата са голям фактор. Така че това е тенденция и е част от общата политика на ЕС. Да, няма да се продават такива автомобили и аз лично очаквам, че европейските производители много по-рано ще променят технологиите си. Те вече заявяват, че променят поточните си линии и произвеждат нов тип електромобили".
Тя допълни, че това решение за промяна на директивата върви в пакет с още 14 други, в които има и изисквания за строителство на зареждащи станции на определен брой километри. "При желание за включване страните-членки могат в рамките на следващите 15-20 години да инвестират в такава инфраструктура. Доколкото знам, в ПВУ няма предвидени средства за подобна инфраструктура".
Евродепутатът Андрей Новаков коментира: "През последните две години често се поражда подобно объркване, тъй като ние не знаем много за ПВУ – изменя се, подобрява се и ни го връщат с поправките, но ние не разбираме какво изменяме в него и за какво ще се харчат парите. Към момента значителна част от зареждащите станции в Европа се намират в три държави – Холандия, Германия и Франция. Аз вярвам, че когато електромобилите станат достатъчно достъпни и сигурни, бързи за зареждане и технологиите ни позволяват да се движим по-икономично, всички сами ще си купуват електромобили и няма да се налага да ги задължаваме. Според мен Източна Европа изобщо не е готова за този преход. Имаме много повече въпроси отколкото отговори и настоящото гласуване само ни затруднява".
Целия разговор гледайте във видеото!
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Инсталация, вдъхновена от Кристо и Жан-Клод, е сред задължителните за посещение места през 2026 г.
Швейцарската банка UBS може да съкрати още 10 хил. работни места до 2027 г.
Букурещ гласува на избори, които може да предадат на крайната десница първа столица в ЕС
Надзорният съвет на НОИ одобри единодушно проекта за бюджет на ДОО