Брюксел 1

Събота от 17:00 часа
още

Европа забранява производството на коли с бензинов и дизелов двигател

От ауспуха трябва да излиза по-чист въздух, отколкото влиза в двигателя, казва Андрей Новаков

20.02.2023 | 19:30 Редактор: Таня Харизанова

В предаването "Брюксел 1" гостуват евродепутатите Искра Михайлова и Андрей Новаков.

Темата на разговора е забраната за производство на автомобили с бензинови и дизелови двигатели в ЕС. 

"От 1 януари 2036г. в Европа ще бъде забранено производството на конвенциални автомобили с бензинови и дизелови двигатели. С други думи не можеш да си купиш нова кола в Европа. Посоката е ясна, според мен до този момент ще се стигне и много по-рано. След като се запознаят с идеята на ЕК за новите норми за екологичност Евро 7, никой няма да инвестира в такива технологии за още 10 години. Изискванията са такива, че от ауспухите на автомобилите трябва да излиза по-чист въздух отколкото влиза в двигателя. Може би ще използваме автомобилите, за да обикалят градовете и да пречистват въздуха. Много от европейските производители ще се откажат да произвеждат такива коли преди 2035г.". Това коментира евродепутатът Андрей Новаков от ЕНП.

Искра Михайлова, евродепутат от "Обнови Европа" е на друго мнение.

"По-конкретно ще бъде забранена продажбата. Автомобилните заводи ще могат да произвеждат такива автомобили, ако не ги продават в Европа. Нека кажем и че ЕК излезе с ново предложение, което касае автобусите и тежкотоварните автомобили. Предложението е с почти аналогични изисквания, които обаче са малко по-отдалечени във времето, тъй като при тях горивата са голям фактор. Така че това е тенденция и е част от общата политика на ЕС. Да, няма да се продават такива автомобили и аз лично очаквам, че европейските производители много по-рано ще променят технологиите си. Те вече заявяват, че променят поточните си линии и произвеждат нов тип електромобили".

Тя допълни, че това решение за промяна на директивата върви в пакет с още 14 други, в които има и изисквания за строителство на зареждащи станции на определен брой километри. "При желание за включване страните-членки могат в рамките на следващите 15-20 години да инвестират в такава инфраструктура. Доколкото знам, в ПВУ няма предвидени средства за подобна инфраструктура".

Евродепутатът Андрей Новаков коментира: "През последните две години често се поражда подобно объркване, тъй като ние не знаем много за ПВУ – изменя се, подобрява се и ни го връщат с поправките, но ние не разбираме какво изменяме в него и за какво ще се харчат парите. Към момента значителна част от зареждащите станции в Европа се намират в три държави – Холандия, Германия и Франция. Аз вярвам, че когато електромобилите станат достатъчно достъпни и сигурни, бързи за зареждане и технологиите ни позволяват да се движим по-икономично, всички сами ще си купуват електромобили и няма да се налага да ги задължаваме. Според мен Източна Европа изобщо не е готова за този преход. Имаме много повече въпроси отколкото отговори и настоящото гласуване само ни затруднява".

Целия разговор гледайте във видеото!