Манията "Черен петък" настъпва... А вие готови ли сте да "гоните" намаленията?

Според анализ на Black-Friday.global средностатистическият българин ще похарчи 410 лв. на 23 ноември

22.11.2018 | 14:55 Редактор: Велислав Филипов
Манията

Черният петък идва! А това радва както потребители, така и търговци (и сякаш повече вторите). Утре моловете ще се напълнят, отново няма да има места за паркиране, напрежението ще е на макс, потребителите ще "гонят" отстъпките, а търговците ще ликуват. Това ще се случи точно след ден. А вие готови ли сте?

Според анализ на Black-Friday.global средностатистическият българин ще похарчи 410 лв. на 23 ноември, за когато са насрочени големите разпродажби.

Всяка година почти във всички страни големите отстъпки в цените водят до поредни рекорди в оборотите и печалбата. Интересът към Black Friday у нас се повишава значително през последните години.

В същото време 20% от годишните обороти на търговците се формират през ноември заради деня на големите намаления, пише Dnes.bg.

Датата не се избира на случаен принцип. Черният петък е събитие, зародило се в САЩ, традиционно провеждащо се в първия петък след Деня на благодарността. В Европа навлиза по-късно като ежегодно събитие, но в българските магазини това става популярно едва през 2013 г.

Според изследване, в което са включени 12 000 души, 43% от българите ще участват в чернопетъчните разпродажби (това е с 11 % повече от миналогодишното издание).

При това повечето купувачи ще търсят изгодни предложения само в търговски центрове, а 28% предпочитат онлайн пазаруването. 30% от участвалите в изследването няма да се задоволят само с един канал за пазаруване и така ще обиколят както магазините в търговските центрове, така и ще се гмурнат в онлайн офертите.

Във всяка от 55 проучени държави броят на транзакциите в интернет по време на Черния петък е нараствал значително в сравнение с всеки обикновен делничен ден. Пакистан застава на чело на класацията и отбелязва 11525% активност на онлайн купувачите. За сравнение в Тайланд пък отбелязват най-ниска активност спрямо останалите държави – само 46% повече от предходни години.

Данните от изследването показват, че в някои държави, като Великобритания, Гърция и ЮАР, всяка трета онлайн транзакция се извършва през ноември.

Резултатите показват също така, че в Черния петък най-голяма сума пари са готови да похарчат жителите на Северна Америка и Европа, а покупките на сравнително по-малки суми планират жителите от азиатските страни, като Пакистан, Малайзия и Филипините. В България купувачите са готови да дадат средно 410 лв. на големите разпродажби. Това надхвърля сумата, която германците и руснаците са способни да отделят в предпразничната истерия.

Очаквано, никой не може да се съревновава с американците или канадците. Хората отвъд Океана са готови да похарчат над 800 лв., за да си напазаруват.

Истерията покрай Черния петък не е обхванала само купувачите. Търговците също усилено се готвят за заветния ден, в който печалбите ще вземат връх. Средното намаление в българските онлайн магазини е 51%. Според предвидените разходи за покупки, българинът може би ще спести близо 430 лв., ако се възползва от офертите.

Най-търсените стоки са дрехи, електроника и обувки, показва още проучването. Анкетираните са поставили на последно място книги, спортни стоки и бельо. В България тази година могат да се очакват до 80% намаления на електроника и до 60% - на смартфони.

Според най-голямата търсачка Google Черният петък е развълнувал най-много жителите на Кюстендил, София-област и София-град, както и Габрово, Смолян и Ловеч.

През последните години все по-популярен става и Кибер понеделникът, който се състои веднага след Черния петък. Тогава потребителите масово пазаруват стоки с отстъпки онлайн.

Ако покупката е направена онлайн, потребителите трябва да знаят, че имат право да върнат покупката в 14-дневен срок. От това правило са изключени хотелски резервации и хигиенни стоки, припомнят от европейския потребителски център. След още 14 дни търговецът е длъжен по закон да върне парите на купувача.

По време на Черния петък потребителите трябва да са изключително внимателни за мними оферти и измамни търговци. От центъра съветват купувачите да проучват предварително електронните магазини, от които искат да поръчат – в адреса на линка задължително трябва да има S (https://), както и катинарче, което е знак за сигурност.

Снимка: Pixabay