София отново е сред градовете с най-голям потенциал за строителство на молове

Другите обещаващи дестинации в Европа са Лондон, Бристъл, Единбург, Барселона, Мюнхен, Анкара, Истанбул и Букурещ

22.11.2016 | 12:45 Редактор: Луиза Божинова
София отново е сред градовете с най-голям потенциал за строителство на молове

София отново е наредена от глобалната консултантска компания Cushman&Wakefield сред дестинациите с най-голям потенциал за строителство на търговски площи заради по-ниските запаси спрямо средното равнище за Европа и силните макроиконоически фундаменти, посочва се в новия доклад на компанията за тенденциите при строителството на търговски площи в Европа.

Другите обещаващи дестинации са Лондон, Бристъл, Единбург, Барселона, Мюнхен, Анкара, Истанбул и Букурещ, пише в доклада.

Страната ни остава сред най-слабо наситените с модерни търговски площи пазари в Европа. На 1 000 души население в България се падат малко над 100 кв.м, показват данните, събрани чрез местния партньор на компанията Forton. По-слабо наситени пазари са само Гърция с малко над 57 кв.м, Босна и Херцеговина с малко над 74 кв.м, Сърбия с почти 75 кв.м и. Румъния с 97 кв.м.

Наситеността на пазара в София е повече от два пъти по-висока в сравнение със средното за страната – почти 235 кв.м на 1 000 души население, което обаче пак е два пъти под средното европейско ниво. Същевременно се очаква потребителските разходи в столицата да се увеличават годишно с над 4% през следващите пет години, което дава добри възможности за бизнеса.

Моловете в София

През последните години инвестициите в търговски центрове в София значително се забавиха. За поредна година няма открит нов шопинг център, след като заработиха Mega Mall в “Люлин” и Sofia Ring Mall на Околовръстния път до IKEA.

Остава само един неоткрит мол – Plaza Center в Люлин, чието довършване предвид собствеността му – свързан е с гръцкия конгломерат Marinopoulos, който поиска защита от кредитори и ще бъде погълнат от местен конкурент в Гърция, остава под въпрос.

Кризата значително засили конкуренцията между моловете в София в битката им за клиенти. Някои от тях се наложи да се препозиционират, за да излязат от тежкото положение, в което изпаднаха.

В момента ситуацията е относително стабилна, като единствено веригите за бързооборотни стоки внасят някаква динамика в сегмента и то основно оттеглянето на Carrefour зарази проблемите на Marinopoulos и разместването на Пикадили.

В страната обаче през тази година отвори един нов мол – “Марково тепе” в Пловдив, който намери нов инвеститор и беше довършен.

Продължението на статията прочетете на Investor.bg