fallback

Евтиният петрол позволява директно договаряне на супертанкерите: Гърни

07.01.2015 | 11:53

Коментар от Лондон на Антъни Гърни, директор на Ardmore Shipping в студиото на Bloomberg с Анна Едуардс, Марк Бартън и Манъс Крани.

Спадът в цената е добре за вас, нали?

Абсолютно. Танкерите имат огромна полза от спада в цената на петрола в последните месеци.

В момента цените ни за всички танкери са на нива, каквито не сме виждали от последния бум през 2008. Това стана благодарение на търсенето, което се предизвика от поевтиняването.

 

Устойчива ли е тази ситуация? Кой плаща за това? В сегашната среда при спад в цената - ще бъде ли устойчив ръстът?

Това е чиста ситуация - пазарът се воден от търсенето и предлагането. Когато търсенето надвиши предлагането цените подскачат. Когато стане обратното, те рязко падат.

Поради увеличеното търсене на пазара на танкери, цените буквално подскочиха и са на нива, каквито не сме виждали от 7г.

 

Петролните компании ли плащат? Или добивните?

В нашия бизнес се плаща от търговците. 

Това, което става при танкерите, индустрията, в която ние работим е следното: появи се регионализация на цените. Тя бе предизвикана от драматичния спад в цената на петрола.

Появиха се много възможности за далечни операции и оживяване на търговията. Това предизвика бум в търсенето на танкери.

 

Имаме стръмна крива на фючърсите, наречена контанго.. Не е латиноамерикански танц.. Ще насърчи ли развитието на танкерите като складови бази? Ще видим ли все повече и повече танкери, пълни с петрол?

Това е много важно за супертанкерите, най-големите кораби, които превозват суров петрол защото те могат скоро да започнат директно да сключват договори за съхраняване на петрол.

Защото можете да натоварите петрола на кораба, да платите за него и за превоза и пак да печелите от търговия с фючърси.

В нашия бизнес има място за плаващите складови бази, но е по-малко. Има много петрол, който е на корабите - като рафиниран продукт, който още не е бил купен.

 

Къде са тези танкери? Значи просто има танкерни флотилии, които плават по света, натоварени с петрол.. Къде отиват?

Като цяло големите танкери имат установени маршрути. Но в нашия сектор - средноголемите танкери - те са като такситата в Ню Йорк. Навсякъде са.

Ако има някъде задръстване всичко се обърква. Предимството за нас като такситата е, че можем да повишим цените на място - когато някой се появи и иска да вземе кораба.

Вие имате 14 танкери, които използвате в момента. Имате още 10, които наричате "eco-designed vessels", които сте поръчали. Каква е възможността - при условие, че светът бе изненадан миналата година и резкия спад - да се окажем отново в пикова ситуация, в която петролът да се възстанови? Очаквате ли го? 

Планът бе приет когато направихме IPO-то, преди 18 месеца.

Тогава поръчахме 10 кораба и първият от тях бе получен вчера.

Много бързо ни ги доставят и мисля, че графикът ни е идеален.

Очевидно ние сме го предвидили преди година и половина. Много сме доволни, че флотът ни се увеличава със 70% в следващите 9 месеца.

Въпросът е дали все още ще има търсене, когато всички кораби пристигнат?

Мисля, че ако вярваме, че петролът ще се задържи евтин още известно време и че евентуално ще навлезем в нова фаза на пазара, когато чисто пазарните сили определят цената, а не геополитически събития - което също е добре за корабоплаването - или особено петролен картел.

Тогава би трябвало да се окажем в ситуация, в която имаме излишък от петрол, голяма ценова волатилност, ниски цени - всичко това ще създаде търсене на танкери.

 

Каква видимост имате към това насищане? Ако погледнем към САЩ и шистовата индустрия и това, което прави ОПЕК.. Нивата, които виждаме да се произвеждат .. Колко напред виждате, за да кажете, че сте уверени, че ситуацията ще се задържи?

Нямам по-големи възможности да гледам в бъдещето от всеки друг, но обикновеният разум ми казва, че само пазарът би имал ефект върху производството на шистов петрол. Повечето страни от ОПЕК не искат или не могат да намалят производството. И големите играчи като Саудитска Арабия казаха, че този път няма да спасяват света.

Така че може би изпадаме в ситуацията от 1986, когато Саудитска Арабия срина цената на петрола и това се отрази на огромно търсене на танкери в продължение на пет години. Тогава търсенето на танкери се повиши с 6%.

 

Къде е балансът на цената?

Аз нямам повече информация от всеки друг. Но намираме ли се наистина във фаза, в която търсим баланс или волатилността ще продължи?

Може да се залюлеее между 45 и 75-80. Подобни условия създават огромни възможности за търговия и търсене на нашите кораби.

Какво означава за нас? Ние вярваме, че въпреки че цената остава сравнително ниска, ще има доста съществени промени и това ще създаде доста възможности.

 

fallback
fallback