fallback

От ДКЕВР не смятат, че се налагат оставки

Изявлението идва в отговор на очакванията на служебното правителство председателят Боян Боев и още двама от членовете да подадат оставки днес

28.08.2014 | 13:22 Автор: Ирина Георгиева

От ДКЕВР не смятат, че се налагат промени в състава й, преди да бъде оценен реалният положителен ефект от предприетите от Комисията в сегашния й състав действия. Това посочват от регулатора в писмо разпространено до медиите. В него се обясняват и проблемите в енергийния сектор и предприетите мерки за справяне с тях.

Изявлението идва в отговор на очакванията на служебното правителство председателят Боян Боев и двама от членовете – Еленко Божков и Лиляна Младенова, да подадат оставки днес, 28 август.

Рокадата беше обявена вчера след заседанието на Министерския съвет с аргумента, че комисията действала неефективно, правела политически изказвания и натрупала грешки в работата си. Вицепремиерът Екатерина Захариева уточни, че оставките се чакат днес, защото тримата казали, че ще си помислят.

Ето и официалното становище на ДКЕВР:

Във връзка с изявления на членове на служебното правителство по отношение дейността на ДКЕВР, възниква необходимост да бъдат направени следните уточнения:

Проблемите в електроенергийния сектор, с които се сблъска Комисията в настоящия си състав са:

  • Свръхпроизводство на електроенергия от ВЕИ и електроенергия по дългосрочни договори със задължително изкупуване на високи цени.
  • Намаляващо потребление на регулирания пазар, в следствие на поетапно либерализиране на енергийния сектор.
  • Натрупани дефицити в системата от минали периоди, породени от отменени методики и неточно прогнозиране на произведена енергия от ВЕИ и експлозивното въвеждане на фотоволтаици в експлоатация през м. юни 2012 г. 
  • Във връзка с това ДКЕВР разработи дългосрочна стратегия за решаване на проблемите в сектора и започна конкретни действия по нея:

  • Бяха направени пълни одити на електроразпределителните дружества, които установиха изключително много нарушения.
  • Започнаха проверки на всички производители от ВЕИ-сектора по отношение на процедурите на присъединяването им. Предстои приключването им в съвсем кратки срокове.
  • В ход са и проверки на всички търговци на електроенергия. Предприети са и действия по отношение пълното прилагане на регламенти 1227/2011 и 543/2013 на ЕП, отнасящи се за прозрачността на пазара на търговия с енергия и предоставяне и публикуване на данни за пазарите на електроенергия.
  • Бяха изпратени две жалби до ЕК във връзка с предоставяне на неправомерна държавна помощ по дългосрочните договори за изкупуване на електроенергия и прекомерна държавна помощ за ВЕИ-производителите. 
  • В следствие на действията на сегашния състав на ДКЕВР, от 1 юни 2014 година действа балансиращ пазар на електроенергия, с което разходите за балансираща енергия се поемат и от производителите. Това води до облекчаване на цената за крайните потребители. Не на последно място балансиращия пазар има ключова роля за изграждане на енергийна борса в страната и последваща пълна либерализация на пазара, което е свързано с изискванията на ЕК за либерализиране на енергийния пазар. 
  • По отношение на констатираните дефицити в НЕК е важно да се отбележи, че от общо 3 млрд. лв. само за половината е от компетенциите на ДКЕВР да намери подходящ механизъм за компенсиране. В тази връзка със своето ценово решение, влязло в сила от 1 юли 2014 г., комисията определя механизъм за компенсиране на близо 1 млрд. лв. в рамките на следващите 5 години. За некомпенсираната разлика след приключване на регулаторния одит на НЕК предстои да бъде определен подходящ механизъм, така че да не се допусне рязко повишение на цената на електроенергията.
  • Всякакви други разходи на НЕК, несвързани с лицензионната дейност, като например изграждането на АЕЦ Белене и хидровъзела Цанков камък, не подлежат на включване в крайните цени и са извън обхвата и компетенциите на комисията.
  • Беше извършено фактическо разделяне на НЕК и ЕСО, в изпълнение на изискванията на третия либерализационен пакет. 
  • Всички тези действия са насочени към изграждането на конкурентен либерализиран пазар на електроенергия, което е в защита, както на индустрията, така и на потребителите. В противен случай, по сега действащата нормативна база, ще се стигне до увеличаване на задълженията към обществото, което ще рефлектира в крайната цена, както за свободния, така и за регулирания пазар.

    Дотук изброените действия, предприети от сегашния състав на ДКЕВР, представляват съвкупност от навременни, аргументирани и последователни мерки, чийто краен резултат ще бъде стабилизиране и оздравяване на сектор „Енергетика“. Разбира се, положителният ефект от предприетите мерки ще бъде усетен в един средносрочен период не по-кратък от 5 години, като по този начин ще се избегне рязкото увеличение на цените, както за индустрията, така и за крайния потребител.

    Трябва да отбележим, че всички решения са взимани в условията на пълна прозрачност и спазване на закона.Всяко публично представяне на дейността на ДКЕВР е експертно и безпристрастно. 

    Във връзка с изложените факти, възникват следните въпроси:

    Кои точно решения, взети от сегашния състав на ДКЕВР, представляват неизпълнение на задълженията на регулатора за защита на обществото?

    Кои от решенията на регулатора и как точно вредят на цялостното състояние на сектора?

    Не става ясно дали има и ако да - каква е различната експертна визия за развитие на сектора, която се предлага в момента, и не би ли могла тя да бъде предмет на обсъждане с Регулатора? 

    Изхождайки от изложеното дотук, се налага извода, че не са налице обстоятелства, които да налагат, каквато и да е промяна в състава на ДКЕВР, преди да бъде оценен реалният положителен ефект от предприетите от Комисията в сегашния й състав действия.

     

     

     

    fallback
    fallback