Зорница Йорданова: Необходимо е финансиране на домакинствата за енергийна ефективност

Около 10% от клиентите на ЧЕЗ са се възползвали от разсроченото плащане.

26.06.2013 | 10:58
Зорница Йорданова: Необходимо е финансиране на домакинствата за енергийна ефективност

„Домакинствата се нуждаят от финансиране, за да има енергийна ефективност“, каза Зорница Йорданова, директор „Маркетинг и подпомагане на продажбите“ в ЧЕЗ Електро България”, пред Bulgaria On Air. По думите й има няколко лесни начина, чрез които българите могат да си намалят изразходваната електроенергия, като подмяната на осветителните тела и други електроуреди с нови, от по-висок клас.

„Всичко ще се възвърне до три години. Пи купуване на нов хладилник, с цена между 700 лева и 1000 лева, семейството ще има възвращаемост след три години“, категорична беше Йорданова.

„Направихме експеримент, при който установихме, че има домакински електроуреди, които са включени в контактите по десет часа в денонощието, а не се използват. Необходимо е поставяне на разклонител с превключвател, който ще спомогне за намаляване на изразходваната електроенергия. От друга страна обикновените лампи изразходват 4-5 пъти повече от енергоспестяващите и също могат да бъдат сменени“, посъветва Йорданова.

Основният проблем на българските семейства е липсата на пари, за да станат енергийноефективни и имат нужда от финансиране, посочи тя. „Голяма част от клиентите ни се възползваха от варианта за разсрочено плащане на сметките си ток. През зимата бяха 10% заради студените дни“, каза Йорданова.

След протестите от февруари срещу електроразпределителните дружества ЧЕЗ са започнали да правят анализи. „Една от първите мерки беше да обясним на клиентите какво съдържа тяхната фактура за сметка. Имаше някои завишени сметки, но като цяло нямаше увеличение в сравнение със същия период от 2012 г., а причината е по-големия период на отчитане“, обясни още тя.

По думите й въпросите на клиентите им тази година не се различават от предишните години, но размерът на сметката става по-актуален, защото нямат възможност да ги заплащат.

Назначението на енергиен омбудсман беше спешна мярка за нашите клиенти. Те му се довериха и вече има много позитивни сигнали от клиенти. Много бързо и на време отговаряме на абсолютно на всички сигнали“, каза още тя.